Folketinget trækker i håndbremsen over ny EU-medielov

”Det danske Folketing sender et enormt stærkt signal mod Bruxelles om, at forslaget overskrider grænsen for, hvornår EU kan blande sig i national lovgivning. Det er vi rigtig glade for, for vi er enormt bekymrede for, at forslaget – stik imod hensigten – ender med at forringe mulighederne for at drive frie, publicistiske medier i EU. I en verden, hvor den frie presse og ytringsfrihed er under massivt pres, skal vi gøre alt for at sikre os, at man ikke laver lovgivning, der svækker netop dette. Derfor er det ikke givet, at vi altid står stærkere ved at lave EU-lovgivning,” siger Mads Brandstrup, der opfordrer den kommende regering til at følge Folketingets kritiske linje.
Danske Medier har stor sympati for intentionen i forslaget, nemlig at styrke medier i blandt andet Østeuropa, men foreningen mener, at det er de forkerte metoder, der tages i brug, og at der bør tages hensyn til forskelligheden i nationale mediemarkeder.
”Vi er meget forskellige i EU, når det kommer til regulering af medier. I Danmark har vi et pressenævn til at føre opsyn med mediernes virke, som er økonomisk og politisk uafhængigt af magthaverne. Vi har en unik mangfoldighed af medier målt på både geografi og indhold. Det sikrer en klar adskillelse af de publicistiske mediers redaktionelle og kommercielle beslutninger. Det er en tradition, som vi er stolte af og som fungerer godt. Det må vi ikke sætte over styr, for frie, publicistiske medier er vital demokratisk infrastruktur, der sikrer kontrollen med – og bidrager dermed med tilliden til – vores politiske system i Danmark,” udtaler Mads Brandstrup.
Der var i går frist for, at EU's medlemslande kan gøre indsigelse over forslaget. Det tyske Forbundsråd vil følge det danske Folketing, men det er endnu uklart, om en tredjedel af EU's medlemmer vil stemme for en indsigelse, hvilket ville tvinge Kommissionen til at overveje sit forslag. Ifølge Folketingets EU-oplysning har Folketinget siden 2009 alene aktiveret denne mulighed 16 gange, bl.a. vedr. forslag om en EU-bestemt mindsteløn.
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkBilleder
Links
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum