Folketinget gør det forbudt at markedsføre skadelige produkter til børn og unge
De sociale medier fylder meget i hverdagen, og de fleste har installeret platforme som Facebook og Instagram på deres telefoner. Det gælder også børn og unge.
Tidligere analyser har også vist, at børn og unge har langt sværere end voksne ved at gennemskue, hvad der er reklame og hvad der ikke er.
Men reglerne er ikke blevet opdateret i takt med, at flere og flere bruger sociale medier – også til markedsføring af produkter.
Regeringen har i dag fået Folketingets flertals opbakning til at skærpe kravene til, hvad der kan markedsføres til børn og unge under 18 år. Dermed bliver det fra det nye år forbudt at omtale, henvise til eller vise billeder af produkter, der vurderes uegnede for børn og unge under 18 år. Det gælder f.eks. kosmetiske behandlinger, solarier, slankeprodukter og tatoveringer eller produkter af seksuel karakter mod betaling – også kendt som sugar-dating.
Lovforslaget er den første opfølgning på regeringens udspil om sociale medier fra august.
Erhvervsminister Simon Kollerup siger:
”De sociale medier er rykket helt ind i stuen hos mange familier. Jeg tror, at mange forældre kan nikke genkendende til, at vores børn bruger rigtig meget tid på de sociale medier. Derfor skal vi sørge for, at vores børn ikke bliver udsat for skadeligt og uegnet markedsføring, når de scroller gennem feedet. Med den loven tager vi endnu et skridt mod at sikre, at vores børn og unge kan færdes trygt online.”
Med lovforslaget indføres der også en ny, forhøjet bødemodel for de erhvervsdrivende, der ikke overholder markedsføringsreglerne. Bødestørrelsen vil være baseret på den erhvervsdrivendes omsætning, og starter ved minimum 25.000 kr. Dermed forhøjes bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, mens bødetaksten for overtrædelser af markedsføringslovens spam-forbud justeres. Endeligt udvides området for anvendelsen af administrative bødeforelæg.
Det er forsat Forbrugerombudsmanden, der skal føre tilsyn med, at indenlandske og udenlandske erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven, og herunder også stå for håndhævelsen af de skærpede regler og bøder.
Ændringerne i Markedsføringsloven har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen af børn og unge samt at sætte hårdere ind over for erhvervsdrivende, der ikke overholder loven.
Kontakter
For mere information kontakt: Presserådgiver Tina Buhl Pretzmann, tibupr@em.dk
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Endnu flere midler til støtte af danske erhvervsprojekter i Ukraine15.4.2024 10:16:48 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen afsætter nu nye midler til Ukraine Fonden, som er med til at muliggøre danske virksomheders investeringer i Ukraine. Den ekstra støtte markeres i dag med et besøg fra den ukrainske førstedame, Olena Zelenska, i Danmark. Her deltager Olena Zelenska bl.a. i regeringens Ukraine Investeringsforum.
Presseinvitation: Møde i regeringens Ukraine Investeringsforum12.4.2024 16:04:07 CEST | Pressemeddelelse
Pressen inviteres til møde i regeringens Ukraine Investeringsforum d. 15. april i Industriens Hus.
Nyt organ skal sikre hurtigere adgang til fremtidens behandling for danske patienter6.4.2024 10:34:17 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden TÜV SÜD Denmark MHS skal være såkaldt bemyndiget organ for certificering af medicinsk udstyr i Danmark. Det har Lægemiddelstyrelsen og EU-Kommissionen netop besluttet efter et udbud fra Erhvervsministeriet. Organet kan nu begynde arbejdet, så innovativt medicinsk udstyr hurtigst muligt kan komme på markedet til gavn for patienter, sundhedsvæsenet og life science-industrien.
Regeringen vil give butikker lov til at afvise 1000-kronesedler ved små køb14.3.2024 12:15:04 CET | Pressemeddelelse
Butikker i detailhandlen oplever udfordringer med de mange 1000-kronesedler, som deres kunder vil af med. Derfor vil regeringen give butikkerne mulighed for at afvise 1000-kronesedler ved køb under 500 kroner.
Tech-giganter indkaldes til møde: De skal tage større ansvar for børn og unge8.3.2024 14:59:32 CET | Pressemeddelelse
For at finde effektive løsninger for aldersverifikation mod skadeligt indhold online, inviterer erhvervsminister Morten Bødskov Facebook, Google, Snapchat og TikTok til møde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum