Erhvervsministeriet

Folketinget gør det forbudt at markedsføre skadelige produkter til børn og unge

Del

Folketinget har i dag stemt for regeringens forslag om, at skærpe kravene til markedsføring af uegnede billeder, omtale og henvisning til børn og unge under 18 år. Lovforslaget er den første opfølgning på regeringens udspil om sociale medier.

De sociale medier fylder meget i hverdagen, og de fleste har installeret platforme som Facebook og Instagram på deres telefoner. Det gælder også børn og unge.

Tidligere analyser har også vist, at børn og unge har langt sværere end voksne ved at gennemskue, hvad der er reklame og hvad der ikke er.

Men reglerne er ikke blevet opdateret i takt med, at flere og flere bruger sociale medier – også til markedsføring af produkter.

Regeringen har i dag fået Folketingets flertals opbakning til at skærpe kravene til, hvad der kan markedsføres til børn og unge under 18 år. Dermed bliver det fra det nye år forbudt at omtale, henvise til eller vise billeder af produkter, der vurderes uegnede for børn og unge under 18 år. Det gælder f.eks. kosmetiske behandlinger, solarier, slankeprodukter og tatoveringer eller produkter af seksuel karakter mod betaling – også kendt som sugar-dating.

Lovforslaget er den første opfølgning på regeringens udspil om sociale medier fra august.

Erhvervsminister Simon Kollerup siger:

”De sociale medier er rykket helt ind i stuen hos mange familier. Jeg tror, at mange forældre kan nikke genkendende til, at vores børn bruger rigtig meget tid på de sociale medier. Derfor skal vi sørge for, at vores børn ikke bliver udsat for skadeligt og uegnet markedsføring, når de scroller gennem feedet. Med den loven tager vi endnu et skridt mod at sikre, at vores børn og unge kan færdes trygt online.”

Med lovforslaget indføres der også en ny, forhøjet bødemodel for de erhvervsdrivende, der ikke overholder markedsføringsreglerne. Bødestørrelsen vil være baseret på den erhvervsdrivendes omsætning, og starter ved minimum 25.000 kr. Dermed forhøjes bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, mens bødetaksten for overtrædelser af markedsføringslovens spam-forbud justeres. Endeligt udvides området for anvendelsen af administrative bødeforelæg.

Det er forsat Forbrugerombudsmanden, der skal føre tilsyn med, at indenlandske og udenlandske erhvervsdrivende overholder markedsføringsloven, og herunder også stå for håndhævelsen af de skærpede regler og bøder.

Ændringerne i Markedsføringsloven har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen af børn og unge samt at sætte hårdere ind over for erhvervsdrivende, der ikke overholder loven.

Kontakter

For mere information kontakt: Presserådgiver Tina Buhl Pretzmann, tibupr@em.dk

Information om Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K

33 92 33 50https://www.em.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum