Folketinget bør se seriøst på vognmænds alternativ til dyr brandbeskatning

Beregninger fra DTL – Danske Vognmænd viser, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge. Det kan ske, hvis en ny regering erstatter den foreslåede bureaukratiske kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel.
Foto: Niels Møller Madsen

DTL – Danske Vognmænd foreslår, at den eksisterende CO2-afgift på benzin og diesel forhøjes med hhv. 35 og 40 øre pr liter. Til gengæld ønsker DTL, at politikerne dropper den planlagte CO2-differentierede kilometerafgift på tunge køretøjer.

Politikere fra højre og venstre side af Folketingssalen blev allerede under regeringsdannelsen i november måned sidste år præsenteret for DTL’s forslag, der har mange fordele. Alligevel tromlede SVM-regeringen efter nytår frem med et fuldstændigt uændret S-forslag om at brandbeskatte vognmændene. Forslaget er planlagt til førstebehandling i Folketinget den 20. april.

Der kommer fortsat penge i kassen

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard mener, at tiden er kommet til at få sat ordentligt skub i omstillingen til grøn transport, men man bør samtidig undgå den på alle måder skævvridende kilometerafgift: - Folketinget kan skabe en win-win situation, hvor alle bærer deres del af byrden. For der kommer fortsat de ønskede penge i kassen til yderligere udvikling. Jeg opfordrer politikerne til at tage dette meget seriøst, fastslår han.

Ifølge DTL’s beregninger vil et alternative forslag spare atmosfæren for dobbelt så meget CO2. Men provenuet til statskassen vil med de foreslåede afgiftsforhøjelser være nøjagtig det samme. Med andre ord: meget mere klimaeffekt for de samme penge.

Det lokale erhvervsliv advarede mod afgiften

- Under valgkampen i oktober måned var der separate valgmøder i Thy med politikere fra S og V. Allerede her advarede det lokale erhvervsliv inden for vognmandserhvervet og industrien stærkt imod en kilometerafgift, som vil ramme særligt hårdt i yderområderne i Danmark, fortæller Erik Østergaard, og tilføjer: - Det var også medvirkende til vores forslag om at lave en generel forhøjelse af CO2-afgiften for alle køretøjer i stedet.

I forbindelse med aftalen om den CO2-differentierede kilometerafgift blev det også aftalt at optimere vægte og dimensioner på de tunge køretøjer. – Den del af aftalen ser DTL gerne blive til virkelighed snarest muligt. Her er nemlig tale om, at konkrete og målbare CO2-gevinster går op i en højere enhed med erhvervets og samfundets økonomiske interesser, slutter Erik Østergaard.

Foto: Niels Møller Madsen

DTL står for Dansk Transport og Logistik. Vi er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU. Vi hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.