Dansk Magisterforening

Folkepension skal være en lige ret for alle

Dansk Magisterforening undrer sig over Socialdemokraternes forslag om en differentieret folkepensionsalder, som er et brud med den universelle velfærdsmodel. Alle skal have de samme rettigheder til folkepension uafhængigt af tilknytning til arbejdsmarkedet, lyder det fra Dansk Magisterforenings formand, Camilla Gregersen.

Det er en dårlig og uretfærdig ide at indføre en differentieret folkepensionsalder. Uanset om du er arbejdsløs eller har en kort eller en lang uddannelse, skal du kunne regne med, hvornår du kan gå på folkepension. Det er vigtigt at værne om de universelle velfærdsrettigheder, lyder det fra Dansk Magisterforening.

- Alle nedslidte skal have ret til en værdig afslutning på arbejdslivet, men det skal ikke afhænge af branche, uddannelse eller succes på arbejdsmarkedet, siger Dansk Magisterforenings formand Camilla Gregersen.

Hun er helt enig i, at der findes brancher og faggrupper, der i dag bliver nedslidt før pensionsalderen eksempelvis inden for det pædagogiske felt. Derfor skal der laves en markant forbedring af de ordninger, der i dag findes.

- Vi skal forbedre forholdene for de, der ikke kan på arbejde og gøre det langt lettere at komme på førtidspension eller i fleksjob – og der skal laves særlige løsninger for seniorer. Vi har i lang tid kæmpet sammen med en lang række andre fagforeninger og organisationer for en ændring af lovgivningen, så der kommer gode og værdige løsninger for de mennesker, der er nedslidte, syge eller ramt af ulykke, siger Camila Gregersen.

Endelig er det vigtigt at have fokus på, at der i dag er jobs, der er for hårde til, at noget menneske kan holde til det.

- Vi skal ikke acceptere, at der findes job eller funktioner, som intet menneske kan holde til over en årrække. Der skal ske markante forbedringer af arbejdsmiljø og arbejdsforhold, så færre bliver nedslidte – arbejdsgivere skal ikke have lov til at slide folk ned og sende regningen til fælleskabet, siger Camilla Gregersen.

Information om Dansk Magisterforening

Dansk Magisterforening