Klimabevægelsen i Danmark

Folkemøde 2020 lagt ned af Coronavirus

Klimabevægelsen er klar med en Plan B efter det i går kom frem, at Folkemødet på Bornholm 2020 bliver aflyst

"Det er ikke den helt store overraskelse for os, at Folkemødet aflyses, udtaler Frederik Roland Sandby, formanden for Klimabevægelsen, men det er alligevel ærgerligt, fordi arrangementet på Bornholm netop åbnede mulighed for at komme i kontakt med hr og fru Danmark".

På sidste års folkemøde havde Klimabevægelsen i Danmark for første gang organiseret et klimatelt, hvor 20 forskellige klimarelaterede små og store foreninger kunne præsentere deres program. Der blev således til ca. 35 timers klimafokuseret debat fra mange forskelligartede vinkler. Netop i år havde Klimateltet fået en klækkelig særbevilling fra Kubens Boligfond til at optage samtlige arrangementer og lægge dem live på nettet. Det er grundlaget for at foreningen nu kan tilrettelægge et alternativ til mødet i Allinge-Sandvig, Plan B.

Denne plan går ud på at realisere hele programmet med de 22 klimarelaterede foreninger, der skulle være med på Bornholm, men fra en lokalitet i København - og lægge det hele live på nettet. Der bliver i princippet tale om det samme indhold og samme afvikling. Dog mangler en vigtig ingrediens: Publikum.

"Ja, den helt specielle folkemødestemningen kan vi desværre ikke genskabe, siger Lone B Schrøder, som har været med i planlægningen fra start, men vi kan godt love at byde på dedikerede mennesker med noget på hjerte - især har vi en stor tilstrømning af unge engagerede klimaaktivister - desuden åbner vi en mail/sms linje som kan gøre det ud for "spørgsmål fra salen".

"Det faglige niveau kan blive meget højt, fordi græsrødderne tit har tætte alliancer med landets fremmeste forskere, tilføjer Bjørn Tving Stauning, der også er med i planlægningsgruppen, så det bliver i hvert fald ikke kedeligt at lytte til".

Med i planen er også at invitere samtlige 11 partiledere til at præsentere deres holdning til klimaudfordringerne - og i særdeleshed hvilke forslag de har i ærmet til en kommende klimalovgivning.

"Der bliver tale om indlæg 5-10 minutter, hvor de skal forholde sig til konkrete klimatiltag - og i særdeleshed hvordan de skal gennemføres, tilføjer Lone, men vi vil også gøre plads til de kan møde et panel af unge, der er stærkt bekymrede for deres fremtidsudsigter."

Det med at realisere de visionære løfter efter det legendariske klimavalg sidste år har  ikke indfriet klimaaktivisternes forventninger.

"For at sige det mildt, har vi været MEGET skuffede over politikernes indsats efter valget sidste år, siger Frederik Roland Sandby, det er som om de bare har snuppet alle paroler og er gået i flyverskjul på Christiansborg. De har slet ikke fattet, at klimaproblematikken skal diskuteres af befolkningen - og deres opgave er at komme med forslag til omfattende foranstaltninger - ligesom med coronaen".

"Vores allerstørste udfordring er at komme ud til befolkningen med budskabet om, at omstilling ikke kun er en mulighed, men et krav, siger Frederik, medierne opfatter klimaforandringerne som en teori, som de naturligvis skal redegøre for - men to sider længere henne i avisen, skriver de om vækstmuligheder, Kattegat bro og øget forbrug - og hvis du ser kritiske analyser og klimasituationen på TV2, kommer der ti minutter efter en pakke med alle de fantastiske forbrugsmuligheder, som netop udgør truslen. Det er klart at det udvisker seriøsiteten."

Udsendelserne starter torsdag d. 11. juni kl. 10 og kører de samme tre dage som på folkemødet.

Yderligere oplysninger:

Bjørn Tving Stauning
Tovholder for projektet
Journalist

Frederik Roland Sandby
Medstifter af Den grønne studenterbevægelse
Nuværende formand for 350 Klimabevægelsen i Danmark

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark

Flere pressemeddelelser fra Klimabevægelsen i Danmark