Folkekirkens Nødhjælp skal rydde op efter borgerkrigen i Libyen

En gang var den libyske hovedstad, Tripoli, en lomme af velstand. Efter næsten 10 års borgerkrig er byen udbombet og civilbefolkningen udpint. En permanent våbenhvile har sat en stopper for bombardementerne, og med dansk hjælp skal landminer og ueksploderet ammunition nu fjernes.
Udbombet klasselokale i Libyen

Krigen er sat på pause, og der er håb om varig fred.  Men det er stadig livsfarligt for børn og voksne at bevæge sig rundt i de libyske byer. Krigens sprængfarlige efterladenskaber gemmer sig under murbrokkerne.

Det skal Folkekirkens Nødhjælp være med til at lave om på. Nødhjælpsorganisationen har fået penge fra den danske regering til at rydde op i Tripoli. Den ueksploderede ammunition skal fjernes. Hverdagen skal genetableres uden frygt for at blive sprunget i luften på vej til skole eller på vej hjem fra markedet.

”Jeg er både glad og stolt over, at vi kan være med til at hjælpe libyerne fri af den overhængende fare, der præger helt almindelige menneskers hverdag. Kampene i Tripoli har været ekstrem hårde, og der venter et stort arbejde med at fjerne alle de sprængfarlige genstande,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen. Hun refererer til, at mere end 15 procent af alt affyret ammunition aldrig eksploderer.

Folkekirkens Nødhjælp har i flere år ryddet landminer og anden ammunition i nogle af Libyens mindre byer. Den danske nødhjælpsorganisation har opereret i Libyen, siden det arabiske forår førte til en militær konflikt mellem oprørere og Muammar al-Gadaffis regime. Det ledte til en NATO-intervention, der skulle vælte regimet, og i sidste ende blev mangeårige diktator myrdet af en lokal oprørsmilits. Folkekirkens Nødhjælp kom Libyen for at alt den ammunition, der ikke detonerede korrekt, da NATO bombede Libyen. Men diktatorens fald efterlod et enormt magtvakuum. Våbenlagre stod åbne til nærmest fri afbenyttelse for landets mange militante grupperinger, og landets deroute gik stærkt.

Efter 10 års borgerkrig er der mere end nogensinde behov for ammunitionsrydning. Og med en ny donation på 5 millioner kroner fra Danmarks Freds- og Stabiliseringsfond kan Folkekirkens Nødhjælp nu påbegynde det store oprydningsarbejde, der venter i den libyske hovedstad.

”Ammunitionsrydning er afgørende for, at libyerne kan påbegynde genopbygningen af deres land. Hvert år dør flere end 2000 mennesker på grund af landminer og andet ueksploderet ammunition. Men krigens efterladenskaber slår ikke kun folk ihjel. Det fastholder millioner mennesker i frygt og fattigdom,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Det er ikke tilfældigt, at Folkekirkens Nødhjælp er blevet udvalgt til at rydde op efter den libyske borgerkrig. Organisationen har arbejdet med ammunitionsrydning siden 90ernes krige på Balken, og i dag råder Folkekirkens Nødhjælp over nogle af verdens dygtigste folk på området.

Udbombet klasselokale i Libyen

Sportens verden spist af med halvt ton overskudsris24.4.2024 15:31:20 CEST | Pressemeddelelse

Flere end 1.000 deltagere ved Idrætsmødets konference i Aalborg får i disse dage serveret 540 kg. økologiske ris og krydderipasta fra madspildssupermarkedet Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp driver. Det flugter med Idrætsmødets fokus på klima og bæredygtighed, som i år diskuteres i en række paneldebatter og workshops. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær er glad for samarbejdet med Idrætsmødet og Restaurant AKKC by MEST i Aalborg Kongres & Kultur Center, der bidrager til at bekæmpe madspild ved at bruge økologiske ris og krydderipastaer fra Wefood-supermarkedet i Aalborg til at bespise idrættens organisationer, deltagende kommuner, universiteter, politikere, ngo’er osv. “Det er et konkret og bæredygtigt indspark på Idrætsmødet, at AKKC by MEST bruger overskudsvarer fra Wefood i menuen til deltagerne,” siger Jonas Nøddekær, konstitueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, der selv deltager i en række debatter om idrættens ansvar i forhold til klima og

Folkekirkens Nødhjælp kickstarter klimatopmøde i København18.3.2024 14:15:28 CET | Pressemeddelelse