Folkekirkens Nødhjælp og Arla Food Ingredients går sammen om at gentænke nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp udvikler nødhjælpsrationer baseret på blandt andet quinoa eller insektmel. Det skal være et lokalt og bæredygtigt alternativ til traditionelle hvedebaserede fødevarer.

Folkekirkens Nødhjælp og Arla Foods Ingredients, der nu går sammen om at skabe markedsbaserede løsninger på fødevaremanglen.

NGO'en og virksomheden tager initiativ til at samle virksomheder og organisationer i et samarbejde, der skal udvikle ideer til en mere bæredygtig og lokal fødevareproduktion i Etiopien, Uganda og Kenya. Formålet er at udvikle ernæringsrige fødevarer til verdens fattigste - også den lokalbefolkning, der lever i og omkring flygtningelejrene.

"Den mad, som udleveres i flygtningelejre, har groft sagt ikke ændret sig siden Anden Verdenskrig, og derfor er det på tide at sætte spørgsmålstegn ved gamle ideer. Hvede er hovedingrediensen i nødhjælpsrationer som grødblandinger og kiks, men hveden kan med fordel erstattes af proteinrige råvarer, der er tilgængelige i de katastroferamte lande", siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Lokale jobs kan ændre synet på flygtninge

Folkekirkens Nødhjælp og Arla Food Ingredients har derfor samlet lokale og internationale virksomheder, organisationer og eksperter for at udvikle ernæringsrige produkter, der indeholder f.eks. quinoa, lokal mælk eller insektmel. Alt sammen ressourcer, der kan produceres af bønder i fattige landdistrikter.

"I mange lande ses flygtninge som en økonomisk byrde, men ved at udvikle fødevareproduktionen, skabe vækst og nye jobmuligheder kan den opfattelse ændres. Uganda, Etiopien og Kenya huser tilsammen flere end 2 millioner flygtninge. Vi vil sikre, at de enorme mængder fødevarer, der skal produceres til så mange flygtninge, i højere grad bliver produceret lokalt og klimavenligt. På den måde giver vi en saltvandsindsprøjtning til den lokale økonomi, og det vil skabe jobs og nye muligheder, imens vi hjælper mennesker i nød", siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Resultaterne er ikke givet på forhånd

Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen opnås resultaterne ved at fremme samarbejde og vidensdeling imellem erhvervslivet, civilsamfundet og offentlige institutioner. Rammen for projektet er at samarbejde om innovative tilgange til akutte problemer, og derfor er resultatet ikke givet.

"Vi kender ikke alle svarene på forhånd, men vi ved med sikkerhed, at vi bliver nødt til at samarbejde på tværs af sektorer for at opnå løsninger, der holder."

Initiativet er blevet udvalgt blandt mere end 450 ansøgere til støtte fra P4G - Partnering for Green Growth and Global Goals.

P4G er et samarbejde mellem World Economic Forum og en række lande herunder Danmark, Sydkorea og Etiopien.

Birgitte Qvist-Sørensen kvitterer for støtten: "Vi er enormt stolte af at være udvalgt som partner i P4G initiativet. Verdensmålene og klimaforandringerne kræver fælles handling og kan kun løses, hvis vi tænker nyt, tager risici og samarbejder med nye partnere om bæredygtige forretningsmodeller".

Sportens verden spist af med halvt ton overskudsris24.4.2024 15:31:20 CEST | Pressemeddelelse

Flere end 1.000 deltagere ved Idrætsmødets konference i Aalborg får i disse dage serveret 540 kg. økologiske ris og krydderipasta fra madspildssupermarkedet Wefood, som Folkekirkens Nødhjælp driver. Det flugter med Idrætsmødets fokus på klima og bæredygtighed, som i år diskuteres i en række paneldebatter og workshops. Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær er glad for samarbejdet med Idrætsmødet og Restaurant AKKC by MEST i Aalborg Kongres & Kultur Center, der bidrager til at bekæmpe madspild ved at bruge økologiske ris og krydderipastaer fra Wefood-supermarkedet i Aalborg til at bespise idrættens organisationer, deltagende kommuner, universiteter, politikere, ngo’er osv. “Det er et konkret og bæredygtigt indspark på Idrætsmødet, at AKKC by MEST bruger overskudsvarer fra Wefood i menuen til deltagerne,” siger Jonas Nøddekær, konstitueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, der selv deltager i en række debatter om idrættens ansvar i forhold til klima og