Folkekirkens Nødhjælp henter ny pressechef i Udenrigsministeriet

Poul Kjar bliver pressechef i Folkekirkens Nødhjælp fra første februar 2020.

Hele syv ministre for udvikling eller udenrigspolitik har Folkekirkens Nødhjælps nye pressechef rådgivet inden for de seneste ti år. Poul Kjar må derfor siges at have et særdeles solidt kendskab til det arbejde, som Folkekirkens Nødhjælp udfører i hele verden. Poul Kjar, 50 år, kommer direkte fra stillingen som presserådgiver for udenrigsminister Jeppe Kofod.

Selv siger Poul Kjar om forventningerne til sit nye job:

’Først og fremmest glæder jeg mig til at fortælle danskerne om Folkekirkens Nødhjælps ufatteligt vigtige arbejde med klima, fattigdom og flygtninge. Vi skal skabe endnu mere engagement og begejstring for organisationens indsats i verdens brændpunkter’.

Poul Kjar har også som ambition at gøre Folkekirkens Nødhjælp endnu bedre til at engagere både unge og ældre borgere, virksomheder, det kirkelige bagland, kendte og kongelige i arbejdet med genbrug, kamp mod madspild, landsindsamling og meget mere.

’Arbejdet er jo ikke kun til gavn for verdens fattige, men det kommer også os selv til gode, fordi klima og verdensmål er aktuelt på både Afrikas Horn og i Hornsherred,’ siger han.

Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen glæder sig meget til samarbejdet:

'Vi er meget stolte og glade over, at Poul Kjar har valgt at arbejde for os, og vi ser meget frem til at trække på hans mangeårige erfaring med presserådgivning inden for netop de områder, vores hjerter banker for. Med Poul Kjar i spidsen for vores medie- og pressearbejde håber vi at komme til at stå endnu skarpere i danskernes bevidsthed, end vi allerede gør, for vores arbejde for at give verdens fattigste et værdigt liv,' siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Poul Kjar er uddannet cand. comm. og satte første gang foden i Udenrigsministeriet som journalist i 2004. Tidligere i sin karriere har han også selv arbejdet udenlands som freelance journalist fra Asien og Mellemamerika. Siden er han kommet tilbage til ministeriet ad flere omgange, og fra 2013 og frem har han med en enkelt afbrydelse arbejdet som rådgiver for en række ministre fra skiftende regeringer.

Poul Kjar er gift og har tre børn. Han tiltræder som pressechef hos Folkekirkens Nødhjælp 1. februar 2020.

Danskere og nordmænd bakker massivt op om hjælp til Libanon13.8.2020 09:49:16 CESTPressemeddelelse

Eksplosionen i Beirut har startet en humanitær krise – ikke kun for de 300.000 mennesker, der mærkede eksplosion på egen krop og mistede deres hjem. De massive ødelæggelser rammer også dem, der lever en usikker tilværelse i de libanesiske flygtningelejre. Ja, helt ind på syriske slagmark vil eksplosionen give genklang i form af mangel på fødevarer, medicin og andre basale fornødenheder. Den voldsomme eksplosion har forvandlet havnen i Beirut til et bombekrater. Og det var her, 80 procent af Libanons importvarer kom ind i landet. At fragtskibe ikke kan lægge til i havnen, har betydning for millioner af menneskeliv i det lille land, som importerer mere end 50 procent af sine fødevarer. Samtidig modtog havnen også størstedelen af den nødhjælp, der skal videre til Syrien. Sympati med libaneserne Libanon har brug for hjælp, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, oplever organisationen, at danskerne viser stor sympati med libaneserne i form af donationer.