Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef.

Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef.

Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken.

Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse:

”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det behovet for målrettet medie-og kampagnearbejde, der kan sikre livsvigtig hjælp til verdens mest udsatte befolkningsgrupper:

”Jeanette Ringkøbing Rothenborg skal være med til at engagere danskerne i vores arbejde for en mere retfærdig verden. Det handler både om genbrug, madspild og om at indgå partnerskaber med borgere såvel som virksomheder. Vi er allerede stærkt repræsenteret i det danske mediebillede. Med en leder og en holdspiller som Jeanette Ringkøbing Rothenborg er vi godt rustet til at forsætte det vigtige arbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Den nyansatte medie- og kampagnechef glæder sig også til de nye udfordringer i en af Danmarks største humanitære udviklingsorganisationer:

”Hvis COVID19-krisen har lært os noget, så er det, at verden hænger sammen. Vi påvirkes af hinandens livsvilkår, og vi er direkte afhængige af hinandens handlinger. Fattigdom, konflikter og klimaforandringer er globale udfordringer, vi må stå sammen om at løse. Vi har mulighed for at skabe positive forandringer, hvis vi engagerer os i fællesskab,”, siger Jeanette Ringkøbing Rothenborg og fortsætter:

”Folkekirkens Nødhjælps store indsats er både afhængig af de mange frivillige kræfter i Danmark og de nødhjælpsarbejdere, der kæmper i verdens brændpunkter. Men det er et langt, sejt træk. Succesen hviler på danskernes fortsatte tillid og engagement. Derfor glæder jeg mig virkelig meget til at skulle styrke den folkelige opbakning omkring Folkekirkens Nødhjælps arbejde endnu mere.”

Jeanette Ringkøbing Rothenborg er uddannet cand. merc. int. med speciale i udviklingsøkonomi og internationale relationer fra Copenhagen Business School.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal