Folkekirkens Nødhjælp aflyser husstandsindsamling på grund af corona-virus - men kampen for verdens fattigste fortsætter

Folkekirkens Nødhjælp har fredag valgt at aflyse søndagens husstandsindsamling til fordel for verdens fattigste. Det sker, fordi organisationen ikke vil risikere at være med til at sprede smitte ved at gå fra dør til og dør, og ved at folk samles på de knap 800 indsamlingssteder landet over.

I stedet håber organisationen, at danskerne vil bakke stærkt op om en akut indsamling via mobiltelefoner og andre ikke-fysiske kanaler. Målet er at sikre klimahjælp til verdens fattigste.

”Det har været en meget svær beslutning at aflyse husstandsindsamlingen, fordi der er hårdt brug for danskernes støtte. Lige nu er millioner af mennesker i verdens fattigste lande ramt af klimaforandringerne, og de har brug for vores hjælp. Derfor har vi valgt lynhurtigt at sadle om og lave en digital indsamling, hvor der kan indbetales på mobiltelefon,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Flere end 2000 frivillige har de seneste seks måneder været involveret i forberedelserne til indsamlingen.

”Jeg vil gerne takke alle vores frivillige, indsamlingsledere og -koordinatorer, der har knoklet for at få årets landsindsamling på benene. Jeg kan godt forstå, hvis de er skuffede, men det er vigtigt for os at tage ansvar og ikke lade det enkelte indsamlingssted og den enkelte indsamlingsleder stå med den svære beslutning om at aflyse eller fortsætte. Vi håber, at de mange frivillige nu i stedet vil hjælpe med den alternative indsamling,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp havde forventet at samle omkring 9 millioner kroner ind til klimahjælp til verdens fattigste.

”Det er første gang i 21 år, hvor Folkekirkens Nødhjælp har samlet ind til verdens fattigste, at vi må aflyse. Men jeg håber selvfølgelig på, at vi med en mobil-indsamling kan få samlet en masse penge ind, og at danskerne med deres telefoner vil vise solidaritet de tusindvis af familier i verdens fattigste lande, der er allerhårdest ramt af klimaforandringer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Ifølge ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheforening, er det ikke muligt at flytte hustandsindsamlingen til senere på året.

Støt Folkekirkens Nødhjælps indsamling på sms:

SMS 50 til 1911 og støt med 50 kroner

SMS 100 til 1911 og støt med 100 kroner

SMS 250 til 1911 og støt med 250 kroner

Eller med valgfrit beløb på MobilePay 114400

Du kan også starte din egen digitale indsamling ved at klikke her.

Læs mere på nødhjælp.dk

For yderligere kommentarer kontakt:

Poul Kjar, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, pkja@dca.dk, telefon: 41865975

Christina Pedersen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp, chpe@dca.dk, telefon: 28744669