Fokus på klima: Infografikker til klimainteresserede læsere

Danskerne er interesserede i klima og miljø. Er jeres læsere også - så download vores infografikker om klima og genanvendelse til jeres info-sider.

Når danskerne afleverer tomme flasker sparer det ressourcer og energi.

Danskerne er optagede af klima. Det oplever Dansk Retursystem, hvor flere og flere danskere henvender sig for at lære mere om, hvad det betyder for klima og råstoffer når man afleverer sine tomme flasker og dåser til genanvendelse.

Og det gør faktisk en forskel, når vi genanvender fx tomme dåser og flasker via pantsystemet. Det sparer klimaet for CO2 og jorden for råstoffer. Sidste år satte danskerne rekord med 1,2 milliarder dåser og flasker, som blev sendt retur til genanvendelse. Det sparede klimaet for 114.000 tons CO2.

På Dansk Retursystems hjemmeside kan man downloade infografikker, som viser, hvad det betyder for klimat, når vi genanvender tomme dåser og flasker i stedet for at smide dem ud. Dem er I velkomne til at bruge i jeres magasiner, hvis I vil sætte fokus på klima og på, hvordan vi allesammen er en del af den cirkulære økonomi.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Når danskerne afleverer tomme flasker sparer det ressourcer og energi.

Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet17.5.2018 10:18pressemeddelelse

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.