Fodkirurg: Sådan undgår du fodlidelser

For hvert skridt modstår fødderne presset fra hele kropsvægten, og de er konstant på arbejde, for at vi kan holde balancen. Følg fodkirurgens råd til at forebygge de fodlidelser, der plager tusindvis af danskere.
Michael Stage Pedersen er en erfaren fodkirurg, der hvert år udfører mellem 200 og 300 store fodoperationer, hvor knogler bliver brækket og skåret for til sidst at blive samlet igen på den helt rigtige måde. Foto: PR.

En normal fod er opbygget af 26 knogler, der tilsammen vejer blot 100 gram. Alligevel kan det komplekse puslespil bundet sammen af 24 muskler og over 100 ledbånd modstå gentagne belastninger på flere gange kropsvægten. Føddernes utrolige præstationsevne er dog ikke ens for alle, og generelt aftager styrken med alderen i takt med, at musklerne bliver slappe. Hele 62 procent af danskere oplever jævnligt smerter i forfoden.

Den hyppigste lidelse er en nedsunket forfod, hvor de midterste tæers knogler simpelthen er sunket nedad i en bue. Det føles som at gå direkte på knoglerne og kan blive ganske invaliderende. Nedsunket forfod bringer ofte følgelidelser med sig som hammertæer, knyster, skrædderknude eller skæv storetå, hvilket giver smerter ved de frembulede knogler, fortæller Michael Stage Pedersen, specialeansvarlig fodkirurg ved Aleris-Hamlet Hospitaler.

De fleste lidelser kan lindres med specialformede skosåler og fysioterapi, men i svære tilfælde er en operation sidste udvej. På baggrund af avancerede matematiske algoritmer og vinkelmålinger udregner kirurgerne den bedste metode til at skille knoglerne ad og samle dem igen. Aleris-Hamlet Hospitaler udfører omkring 300 operationer af denne type årligt.

Rigtigt fodtøj og træning

Arvematerialet er ofte skurken, når det kommer til fodlidelser. Har dine forældre haft problemer med fødderne, er det sandsynligt, at du med tiden vil opleve det samme. Det er derfor en god ide at forebygge med såler og træning, inden smerterne opstår. Forkert fodtøj har en stærkt forværrende effekt, hvis du har anlæg for fodlidelser.

Vi kan ikke med sikkerhed sige, at dårligt fodtøj skaber fodlidelser, men der er ingen tvivl om, at det eskalerer problemerne kraftigt. Selvfølgelig skal der være plads til at gå med højhælede sko til fester, men at bruge dem hver dag er decideret skadeligt. Ordentligt fodtøj skal have god plads i både bredden og højden, så foden ikke bliver klemt. Og så skal det have en så lav hæl som muligt. Kvinder rammes af fodlidelser omkring fire gange så ofte som mænd, forklarer Michael Stage Pedersen.

En stærk fod er mere modstandsdygtig over for sammenfald og ændringer i strukturen, og derfor er træning af fodmusklerne både forebyggende og til dels en god måde at genoprette fodens balance på.

Massage af foden er meget gavnligt, og du kan blandt andet rulle foden frem og tilbage over en golf-, tennis- eller massagebold. Med hænderne kan du vride forfoden som en karklud eller flette fingre og tæer for at strække ud. Du kan styrke tæerne ved at lægge en træningselastik om hver enkelt tå og bøje den ned imod elastikken. Det er typisk råd af den art, du vil få af fysioterapeuter, der behandler lidelser i foden, forklarer Michael Stage Pedersen.

– Oplever du vedvarende smerter i fødderne, der ikke længere kan afhjælpes med hvile og massage, skal du søge læge for at få afhjulpet problemet, opfordrer Michael Stage Pedersen. Foto: PR.
Der findes en lang række øvelser, man selv kan udføre for at forebygge og lindre ubehag ved fodlidelser. Foto: PR.

Aleris-Hamlet Hospitaler er Danmarks største og bredeste privathospital med afdelinger i Esbjerg, Herning, København, Ringsted, Aalborg og Aarhus. Hospitalerne tilbyder undersøgelse og behandling inden for mere end 40 specialer. www.aleris-hamlet.dk