Fødevarer får royal opbakning i Japan

Det er en vigtig uge, Landbrug & Fødevarer går ind i. Sammen med 19 virksomheder fra fødevareklyngen besøger adm. direktør Karen Hækkerup og næstformand Asger Krogsgaard Japan for at skabe forudsætninger for et endnu stærkere handelspartnerskab.

Kronprinsparret har sat sig forrest for besøget som bliver bakket stærkt op af flere ministre herunder miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og udenrigsminister Anders Samuelsen.

- Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt et marked Japan allerede er. Men når vi bruger mange kræfter herude, så handler det om, at Japan har et enormt uudnyttet potentiale for danske fødevarevirksomheder. Japanerne ønsker ekstrem høj kvalitet og meget høj fødevaresikkerhed – og det er noget, vi kan levere fra Danmark, siger Karen Hækkerup fra Tokyo hvor besøget kommer til at have sit udgangspunkt.

Japan er lige nu fødevareklyngens 9. vigtigste eksportmarked baseret på eksportomsætning. Men med en kommende frihandelsaftale mellem EU og Japan, forventer Landbrug & Fødevarer, at Japan kan komme til at blive en endnu vigtigere handelspartner.

- I dag er det primært grisekød, vi sender til Japan. Men vi forventer at flere af vores store ingrediensvirksomheder kommer til at opleve en stigende efterspørgsel herude. Også oksekødsmarkedet er kun lige begyndt at åbne sig i Japan, siger Karen Hækkerup.

Den største eksportvare til Japan er stadig grisekødet. Hele 72 procent af fødevareklyngens samlede eksport udgøres af grisekødet, der i 2016 havde en samlet værdi af knap 4 mia. kroner.

Men også her er der gode muligheder for at udvide yderlige.

- Japanerne er meget nysgerrige efter at lære mere om vores produkter. Ikke mindst fordi vi kan garantere friske fødevarer med en sikkerhed for, at du ikke bliver syg af at spise noget af det, vi producerer. Det går japanerne meget op i. Det er en fornøjelse at opleve respekten for vores håndværk herude, siger Asger Krogsgaard, næstformand i Landbrug & Fødevarer.

Besøget i Japan varer fra den 10. okt. til og med den 12. okt.

For yderligere information eller pressehenvendelser:

Søren Andersen, pressechef i Landbrug & Fødevarer: 21567011 eller sand@lf.dk

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, blandt ande