Fødevarer får royal opbakning i Japan

Det er en vigtig uge, Landbrug & Fødevarer går ind i. Sammen med 19 virksomheder fra fødevareklyngen besøger adm. direktør Karen Hækkerup og næstformand Asger Krogsgaard Japan for at skabe forudsætninger for et endnu stærkere handelspartnerskab.

Kronprinsparret har sat sig forrest for besøget som bliver bakket stærkt op af flere ministre herunder miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og udenrigsminister Anders Samuelsen.

- Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt et marked Japan allerede er. Men når vi bruger mange kræfter herude, så handler det om, at Japan har et enormt uudnyttet potentiale for danske fødevarevirksomheder. Japanerne ønsker ekstrem høj kvalitet og meget høj fødevaresikkerhed – og det er noget, vi kan levere fra Danmark, siger Karen Hækkerup fra Tokyo hvor besøget kommer til at have sit udgangspunkt.

Japan er lige nu fødevareklyngens 9. vigtigste eksportmarked baseret på eksportomsætning. Men med en kommende frihandelsaftale mellem EU og Japan, forventer Landbrug & Fødevarer, at Japan kan komme til at blive en endnu vigtigere handelspartner.

- I dag er det primært grisekød, vi sender til Japan. Men vi forventer at flere af vores store ingrediensvirksomheder kommer til at opleve en stigende efterspørgsel herude. Også oksekødsmarkedet er kun lige begyndt at åbne sig i Japan, siger Karen Hækkerup.

Den største eksportvare til Japan er stadig grisekødet. Hele 72 procent af fødevareklyngens samlede eksport udgøres af grisekødet, der i 2016 havde en samlet værdi af knap 4 mia. kroner.

Men også her er der gode muligheder for at udvide yderlige.

- Japanerne er meget nysgerrige efter at lære mere om vores produkter. Ikke mindst fordi vi kan garantere friske fødevarer med en sikkerhed for, at du ikke bliver syg af at spise noget af det, vi producerer. Det går japanerne meget op i. Det er en fornøjelse at opleve respekten for vores håndværk herude, siger Asger Krogsgaard, næstformand i Landbrug & Fødevarer.

Besøget i Japan varer fra den 10. okt. til og med den 12. okt.

For yderligere information eller pressehenvendelser:

Søren Andersen, pressechef i Landbrug & Fødevarer: 21567011 eller sand@lf.dk