Fødevareklyngen presses hårdt af stigende udgifter til energi

Virksomheder i fødevareklyngen er særligt sårbare overfor stigende energiomkostninger. Det viser en netop offentliggjort rapport fra COWI, der er bestilt af Energistyrelsen

Danske virksomheder med kunder på det globale marked og et højt elforbrug rammes særlig hårdt af øgede energiomkostninger. Det viser en netop offentliggjort analyse af danske virksomheders mulighed for at lade regningen for øgede energiomkostninger gå videre til forbrugerne, som COWI har foretaget på vegne af Energistyrelsen.

- Danske særomkostninger på energiregningen koster danske arbejdspladser og dansk velfærd. Analysen fra COWI viser med al tydelighed, at fødevareklyngens konkurrenceudsatte virksomheder med højt elforbrug rammes dobbelt, når de danske energiomkostninger ensidigt hæves, konstaterer Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer.

Rapporten fra COWI analyserer fire produktgrupper, hvoraf de tre har betydning for fødevareerhvervet, nemlig mælkepulver, potteplanter, pesticider. Den sidste produktgruppe er mursten.

Analysen konkluderer blandt andet, at de stigende energiomkostninger sluger en stor del af overskuddet ved produktion af mælkepulver. Hvis energiomkostningerne i Danmark vokser med 10 pct., falder profitten med 6 pct., fordi mælkepulveret afsættes på et konkurrencepræget, globalt marked, hvor man ikke umiddelbart kan vælte de ekstra udgifter over på forbrugerne. Virksomhedernes markedsandel falder, når omkostningerne til den danske produktion stiger, og faldet i overskud er dobbelt så stort som stigningen i energiomkostninger.

- Rapporten taler klart og tydeligt om omkostningerne for nogle få udvalgte sektorer, men PSO-omkostninger er ikke kun et problem for få, det er et problem for mange. De høje danske energiomkostninger er en konkret og mærkbar udfordring for knap hver femte privatansatte danskers beskæftigelse, og det kan man ikke ignorere, siger Lars Hvidtfeldt.

Af samme årsag peger Landbrug & Fødevarer gang på gang på, at der må en ny finansieringsmodel til for den grønne omstilling, baseret på en finanslovsløsning. Den samme opfattelse deles i øvrigt af både vismændene, energisektorens egen brancheorganisation og det øvrige erhvervsliv.

- Der er brug for en bred ordning og en generel lempelse, som kan gavne alle virksomheder. Den brede enighed er ikke en tilfældighed, det er den eneste gode løsning, hvis man vil fastholde en grøn udbygning af energien, leve op til EU’s regler om statsstøtte og tage de fornødne og rimelige politiske hensyn til danske produktionsarbejdspladser, siger Lars Hvidtfeldt.

Han tilføjer, at det er glædeligt at se, at energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt i dag melder ud, at han sammen med regeringen arbejder på højtryk for at finde en løsning, som kan lempe energiomkostningerne for konkurrenceudsatte og el-intensive virksomheder.

Kontakt til viceformand Lars Hvidtfeldt via pressekonsulent Pia Lykke, 30 58 20 89

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse