L&FL&F

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning.

Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger.

Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag.

- Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

- I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance skal vi sørge for at gribe, fortsætter hun.

Målet med strategien er, at Danmark også i 2030 har en af verdens stærkeste fødevareklynger, og at branchen gør sit for at tackle globale udfordringer som befolkningsvækst, ressourceknaphed, klimabelastninger og livsstilsygdomme.

- Den danske fødevareklynges førerposition er skabt på baggrund af forskning og innovation, og den skal vi sørge for at opretholde og udvide. Vi ønsker at komme i dialog med både politikere og videninstitutioner, så vi kan sætte handling bag strategien. Viden er vores adgangsbillet til fremtidens globale markeder, siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer.

Brug for forskning i verdensklasse

Strategien peger på syv felter i fødevareklyngen, hvor der med fordel kan investeres i fællesskab:

• Bæredygtig råvareproduktion via cirkulær økonomi
  • Produkter til den globale forbruger
  • Fødevareanalyser til dokumentation af sikre fødevarer
  • Omics-teknologier
  • Fødevarer der bidrager til sundhed og velvære
  • Agil og intelligent automatisering
  • Bedre udnyttelse af big data

- Vi arbejder allerede hver dag med at udnytte alle dele af råvaren – i vores tilfælde kartoflen, og det skal vi blive endnu bedre til i fremtiden. Vores erfaring er, at for en virksomhed af vores størrelse er støtte til forskning afgørende for at hjælpe os i gang, siger Gitte Graverholt, underdirektør med ansvar for forretningsudvikling i kartoffelstivelseproducenten KMC.

"Vores erfaring er, at for en virksomhed af vores størrelse er støtte til forskning afgørende for at hjælpe os i gang"
- KMC

Den danske fødevareklynge eksporterer varer for ca. 155 mia. kr. svarende til 24 pct. af Danmarks samlede vareeksport, og hver dag konkurrerer de danske fødevarevirksomheder med store udenlandske spillere om forbrugernes opmærksomhed.

- Forbrugernes krav og ønsker ændrer sig løbende. Dem skal vi forstå at omsætte til konkrete og konkurrencedygtige produkter baseret på bæredygtige danske råvarer produceret af dansk arbejdskraft. Det kræver forskning og innovation i verdensklasse. Det har vi i dag, og det skal vi forstå at bygge på i de kommende år, siger Per Laursen, produktionsdirektør i Danish Crown.

Den nye fødevareforskningsstrategi bliver præsenteret for uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) på en konference senere i dag.

- Vi er bekymret for, om vi kommer til at mangle et fagligt grundlag for vores danske fødevarer i fremtiden. Så selvom det kan virke som om, der er mange andre mere aktuelle udfordringer at tage fat på, er det vigtigt, at der allerede nu bliver lavet en målrettet indsats for investering i forskning i fødevareklyngen, siger Knud Vindfeldt, der formand for arbejdsgruppen bag strategien og tidl. viceadm. direktør i Chr. Hansen.

Pressekontakt:

Caroline Gerd Frandsen, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, cagf@lf.dk, tlf. 20 76 17 90

Jeanette Løv Rasmussen, pressekoordinator hos DI, jlra@di.dk, tlf. 23 47 71 78

Læs strategien her.