ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Fødevaredistributører advarer - Nye begrænsninger i natkørsel giver flere lastbiler på vejene og øget CO2 udledning

Del

Distribution af friske fødevarer presses af nye arbejdstidsregler, der begrænser chaufførers muligheder for natkørsel. Konsekvensen af reglerne kan være øget trængsel og CO2 udledning, hvis transport af fødevarer skal ske om dagen i stedet for om natten. Det fortæller to af landets største distributører af fødevarer i den nye udgave af ITD-magasinet

Øget CO2 udledning, færre friske fødevarer i supermarkederne og flere lastbiler på vejene.

Det kan blive konsekvensen af nye arbejdstidsregler for lastbilchauffører, som begrænser chaufførers muligheder for at køre natkørsel.

Den nye kontrol af chaufførers arbejdstid blev vedtaget tidligere på året og betyder bl.a., at lastbilchauffører maksimalt må køre 10 timer, hvis en del af kørslen sker om natten - ellers risikerer man bødestraf.

Men det vil gå hårdt ud over distributionen af friske fødevarer i Danmark. For størstedelen af de fødevarer, som distribueres til landets supermarkeder og grossister, køres ud om natten, så de kan at ligge klar i supermarkederne 24-48 timer efter de er produceret.

Og med en begrænsning på 10 timers natkørsel er det svært at få transporteret friske fødevarer f.eks. fra Østdanmark til Vestdanmark, da det vil kræve flere lastbiler og chauffører. Det kan også betyde øget kørsel i dagtimerne, hvor der i forvejen er trængsel.

Og i en tid med historisk stor chaufførmangel, kommer reglerne på et meget uheldigt tidspunk, lyder det fra fødevaredistributøren Fogtmann.

– Det er jo svært. For det er en umulighed allerede at skaffe flere chauffører, og især gode chauffører. Og det skader også klimaet, at transporten nu bliver mindre effektiv. For os betyder det cirka 10-11 procent flere lastbiler, siger direktør Klaus Fogtmann til ITD-magasinet.

Også fødevaretransportøren Nagel Group, som er en af Europas største distributører af fødevarer, ser store problemer i de nye arbejdstidsregler.

Virksomheden anslår, at man skal til at bruge 20 - 25 procent flere chauffører til natkørsel, hvilket er en stor udfordring i en tid med chaufførmangel.

-Det betyder mindre optimal logistik og en regning til forbrugerne i sidste ende, siger transportdirektør i Nagel Group, Jens Olesen, til ITD Magasinet.

Det nye nummer af ITD Magasinet kan læses her:

Billeder

Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt21.11.2022 10:57:10 CET | Pressemeddelelse

Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer. ITD opfordrer til, at der bliver luget ud i knasterne i reglerne.

Organisation for dansk vejgodstransport: Lad de private overtage brev- og pakkemarkedet11.11.2022 15:21:27 CET | Pressemeddelelse

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum