Fodboldskole for hjertebørn hos FC København

I weekenden 11.-12. juni afholder Hjerteforeningen, DGI Fodbold, Rigshospitalet og FC København fodboldskole for børn med medfødt hjertefejl. Brentford-træner Thomas Frank kigger forbi.

Lørdag og søndag 11.-12. juni afholder Hjerteforeningen, DGI Fodbold, Rigshospitalet og FC København fodboldskole, hvor børn med en medfødt hjertefejl kan få en rigtig god oplevelse sammen med andre børn med samme udfordringer. Samtidig kan forældrene møde andre forældre i samme situation. Fodboldskolen arrangeres et par gange om året. En gang i Vestdanmark og en gang i Østdanmark. Og i den kommende weekend foregår det altså hos FC København på Frederiksberg med start lørdag kl. 9.00.

Blandt andet kommer Brentford-træner Thomas Frank og laver lidt træningsøvelser med børnene og skriver autografer, og det er også planen, at børnene skal ind og se nationalarenaen Parken.

Initiativtager til fodboldskolen er den tidligere elitefodboldspiller Sara Juhl, som selv har en medfødt hjertefejl, men som alligevel har fået en god fodboldkarriere. Sara Juhl er med som træner på fodboldskolen.

Der fødes cirka 500 børn om året med hjertesygdom/hjertefejl, hvilket svarer til 0,8 procent af alle fødsler. Det gør hjertesygdom til den hyppigste af alle medfødte misdannelser. Takket være forskning, bedre behandling og opsporing overlever cirka 85 procent af alle hjertebørnene til voksenalderen i dag. Det har medført, at fokus har ændret sig, fra om børnene overlever, til hvordan børnene overlever, og Hjerteforeningen ønsker derfor at højne livskvaliteten for de ramte familier.

Hjerteforeningens pressetelefon: 33669930