Lær for Livet

Fodboldkamp for lige muligheder med Daniel Agger på folkemødet

På årets folkemøde fløjter Lær for Livet op til kamp for lige muligheder. Vi giver chanceuligheden det røde kort i en fodboldkamp med Lær for Livets ambassadør Daniel Agger i spidsen som spillende træner. Kampen finder sted fredag den 17. juni 2022 kl. 11.00-11.45 ved Cirkuspladsen (C50) i Allinge.

På årets Folkemøde 2022 fløjter Lær for Livet op til kamp for lige muligheder. Vi giver chanceuligheden det røde kort i en fodboldkamp med Lær for Livets ambassadør Daniel Agger i spidsen som spillende træner.  Inden kampen (kl. 10.30) er fem unge nuværende og tidligere anbragte i debat på BL's Dome scene om social mobilitet.

Anders Lund Madsen og tidl. statsminister Helle Thorning-Schmidt dømmer og kommenterer kampen undervejs, når politikere, institutions-, erhvervs- og mediefolk sammen med unge fra Lær for Livet sætter fokus på, at selvom vi har fri og lige adgang til uddannelse, så har vi stadig ikke samme chancer for at lykkes med skolen.

Ifølge KL’s nøgletal i 2020, er det kun 3 ud af 10 udsatte, herunder anbragte børn, der gennemfører Folkeskolens Afgangsprøve i 9. klasse. Det gælder for 9 ud af 10 ikke-udsatte børn. Kun 2 ud af 10 anbragte unge står med et svendebrev eller et studenterbevis i hånden seks år efter. Det gælder for 7 ud af 10 af deres ikke-udsatte kammerater.

Dermed havner de i gruppen af de næsten 45.000 unge under 25 år, som i 2020 hverken var i uddannelse eller job. Det er et problem, når vi ved, at uddannelse er den bedste beskyttelsesfaktor mod yderligere udsathed i livet og for at skabe sig et godt og selvforsørgende liv. Det er altså rigtig skidt for den enkelte, men også dyrt for samfundet, når vi ikke lykkes med at få flere med på uddannelsesvognen.

Frivillige mentorer gør en forskel
En forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, der har fulgt børn i Lær for Livet gennem flere år, viser, at hele 8 ud af 10 anbragte børn lykkes med at gennemføre 9. klasse afgangseksamen med hjælp fra en frivillig mentor. Rapporten konkluderer, at den langvarige, frivillige mentorordning har haft afgørende betydning for stort set alle de unge i undersøgelsen. For nogle har mentorsamværet bidraget til både en faglig og social trivsel og udvikling, mens det for andre primært har handlet om at dyrke og styrke relationen og den personlige og sociale trivsel.

Til sommer starter 140 anbragte og udsatte børn deres seks år i Lær for Livet. Derfor er der brug for flere frivillige mentorer, der vil bruge et par timer 2-4 gange om måneden for at hjælpe barnet med med at klare sig bedre i skolen.

Lær for Livet bruger folkemødet til at sætte fokus på, at vi som samfund kan og skal gøre mere for at få de anbragte og udsatte børn med på uddannelsesvognen – og at det kan lykkes, hvis børnene får en ekstra hånd i ryggen gennem skole og uddannelse.

Chanceulighed
For at udstille den chanceulighed, som udsatte børn og unge oplever i skolen, vil det ene hold skulle score på et mindre mål end det andet hold.

Hvem spiller med?

• Daniel Agger, ambassadør for Lær for Livet, træner for HB Køge, tidl. landsholdsanfører for herrelandsholdet i fodbold
  • Geeti Amiri, ambassadør for Lær for Livet, lærer, forfatter og debattør
  • Malte Ebert AKA Gulddreng, musiker
  • Michala Absalonsen, ung i Lær for Livet
  • Michael Broms, ung i Lær for Livet
  • Noah Rasmussen, ung i Lær for Livet
  • Jasmin Heilmann, ung i Lær for Livet
  • Jack Arends, ung i Lær for Livet
  • Abed Tabbara, tiltrædende næstformand for Danske Skoleelever
  • Leika Fuglsang, næstformand i De Anbragtes Vilkår
  • Mikkel Klausen, chef for Kommunikation & CSR, LB Forsikring
  • Troels Mylenberg, nyhedsvært på TV2 og medlem af bestyrelsen i Den Sociale Udviklingsfond
  • Gorm Wisweh, kok, kogebogsforfatter og iværksætter bag Gorms pizza
  • Charlotte Broman Mølbæk, børne- og undervisningsordfører, SF
  • Ulrik Wilbek, borgmester i Viborg kommune
  • Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup kommune
  • Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland kommune
  • Ann Sofie Orth, borgmester i Rudersdal kommune
  • Sami Stephan Boutaiba, direktør for pædagogik og ledelse på professionshøjskolen Absalon
  • Henrik Lehmann, indehaver af Gæstgiveren i Allinge
  • Mads Damsgaard Kristiansen aka musiker GOSS
  • Troels Johannesen, selvstændig kommunikationsrådgiver

Kilde/følgeforskning: DPU, Aarhus Universitet: Sammenfatning_-_Laer_for_Livet_rapport_6.pdf (au.dk)

Bliv mentor | Vær med | Lær for Livet - Klik her og læs mere (laerforlivet.dk)

Information om Lær for Livet

Lær for Livet
Hejrevej 43, 3. sal
2400 København NV

61 15 64 44https://laerforlivet.dk/

Lær for Livet er en organisation, der arbejder langsigtet og helhedsorienteret for at sikre læring, trivsel og fællesskab hos anbragte og socialt udsatte børn og unge. Det gør vi med et seksårigt læringsprogram, der består af frivillig mentorordning, camps og samarbejde med børnenes hjem og skole. I Lær for Livet lærer børnene at udfordre sig selv, at blive ved og at gøre det i fællesskab med andre. Lær for Livet er støttet af private fonde – fx er mentorordningen støttet af LB Forsikring. Lær for Livets 47 samarbejdskommuner visiterer og medfinansierer børnenes deltagelse i programmet.