FOA

FOA: Positivt med en hurtig plan for den videre vaccinering af personalet

Det er positivt, at Sundhedsstyrelsen hurtigt har formuleret en plan for færdigvaccinering af frontpersonalet. Det er ikke en perfekt løsning, men det er forventeligt, når man mangler en vaccine, mener FOA.

Da AstraZeneca-vaccinen onsdag blev taget ud af det danske vaccinationsprogram, kaldte FOA på en klar plan for færdigvaccinering af frontpersonalet hurtigst muligt. Derfor er det positivt, at Sundhedsstyrelsen i dag har offentliggjort, hvordan medarbejderne  i sundheds- og i ældresektoren skal forholde sig.

“De skal have ros for, at de har lyttet til os og rykket hurtigt. Planen er en god løsning, der i den givne situation - hvor vi mangler AstraZeneca-vaccinen - dækker godt. Afgørelsen af, hvem der skal visiteres til vaccination, bliver lagt ud lokalt, så ledelsen på arbejdspladserne skal indstille medarbejderne. Det er godt, at vi på den måde får afdækket, hvilke medarbejdere der har det mest akutte behov,” siger formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA Torben Hollmann.

Planen er ikke perfekt, men det er ikke så overraskende, når myndighederne har været nødt til at tage en vaccine ud af vaccinationsprogrammet, mener Torben Hollmann.

“På nogle måder starter man jo forfra, da en del af personalet skal genvisiteres til vaccination. Det er selvfølgelig ikke idéelt, og nogle af vores medlemmer vil desværre opleve, at de skal vaccineres senere end først planlagt. Men nu ved personalet i det mindste, hvad de skal forholde sig til, og det er vi tilfredse med,” siger Torben Hollmann og fortsætter:

“Vigtigst af alt er, at vi kommer i gang med at vaccinere frontlinjepersonalet igen. Det har desværre stået stille alt for længe.”

Information om FOA

FOA
Staunings Plads 1-3

46 97 26 26https://www.foa.dk

FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 167.000 medlemmer fordelt på 32 afdelinger. Størstedelen er ansat i kommuner og regioner, og vi organiserer også privatansatte.

Følg pressemeddelelser fra FOA

Flere pressemeddelelser fra FOA