DjøfDjøf

FOA og Djøf i fælles opråb til politikerne: Grænsen er nået

Efter mere end ti års reformarbejde ud fra samme skabelon er de offentligt ansatte spændt så hårdt for, at velfærden i Danmark slår sprækker. Det er ikke længere holdbart, og derfor er FOA og Djøf for første gang nogensinde gået sammen om et fælles politisk udspil med anbefalinger til, hvordan vi kan tænke nyt, når vi skal udvikle velfærdssamfundet.

Mona Striib, formand for FOA og Henning Thiesen, formand for Djøf har formuleret 9 velfærdsdogmer for fornyelse af den offentlige sektor.

Et velfærdsløfte. En velfærdslov. Fleksibel pensionsalder, flere penge til sundhed og et opgør med besparelser på uddannelsesområdet.

Under valgkampen har de politiske partier delt rundhåndet ud af velfærdsløfterne. I FOA og Djøf vil vi gerne sikre, at borgerne får mest muligt ud af de milliarder, politikerne har stillet i udsigt. Derfor er vi gået sammen om et fælles politisk udspil – De 9 Velfærdsdogmer. Konkrete forslag til politikerne og de politiske partier til, hvordan fremtidens reformer og forandringer kan laves med større omtanke. For det er der brug for.

”Den offentlige sektor består af tusindvis af dygtige medarbejdere, der yder en kæmpe indsats for at hjælpe landets borgere. Det er vi stolte af, og det skal vi værne om. Men den offentlige sektor står også ved et vendepunkt, hvor velfærden slår sprækker. Derfor er FOA og Djøf gået sammen om at råbe politikerne op. For hvis vi også i fremtiden skal have en af verdens bedste offentlige sektorer, er de nødt til at tænke nyt. Grænsen er simpelthen nået for, hvor meget der kan presses ud af de ansatte,” siger forbundsformand i FOA, Mona Striib.

Med udspillet foreslår vi et stop for grønthøsteren. Den offentlige sektor skal kunne følge med den demografiske udvikling og velstandsudviklingen. I 2010 var der cirka 145 offentligt ansatte per 1.000 danskere. I dag er der 135 per 1.000 danskere. Grønthøsteren har virket og været fornuftigt i flere sammenhænge, hvor velfærden kunne leveres hurtigere og smartere. Men nu er det ikke længere kuglepenne, der spares på, men medarbejdere. Politikerne er nødt til at tilføje penge eller fortælle, hvad der skal laves mindre af.

Samtidig er vi nødt til at slippe foden fra reformspeederen. Den offentlige sektor har brug for et pusterum. Gode reformer kræver ro og ressourcer. De sidste ti år har den ene reform afløst den anden. Og når reformerne går for stærkt, mister vi blikket for sammenhænge, der kan løfte den offentlige velfærd.

Endelig vil vi i FOA og Djøf gerne minde politikerne om, at de politiske visioner virkeliggøres af medarbejderne. Hvad enten det er pleje eller paragraffer, er det de ansatte – blandt andet vores tilsammen 250.000 medlemmer - som kender den offentlige sektor indefra. De er hverdagens velfærdseksperter. De har erfaringen med at få enderne til at mødes i en presset hverdag. Derfor skal der lyttes til dem, når politikerne vil forandre.

”Der er alt for mange eksempler på reformer, der er blevet skabt, uden at de offentlige medarbejdere og ledere, der skal få forandringerne til at fungere for borgerne, er blevet inddraget. Det bør høre op. Tiden er til nye tanker om den offentlige sektor. Tiden har ført FOA og Djøf sammen. For vi er hverken kolde eller varme hænder – vi er velfærdens hænder,” siger formand for Djøf, Henning Thiesen.

Læs mere om De 9 Velfærdsdogmer hos FOA på foa.dk/dogme og hos Djøf på djoef.dk/dogme.

For yderligere info

Jens-Jørgen Krogh, pressechef i FOA: 2341 0173

Jakob Stig Jørgensen, mediechef i Djøf:2970 9495

Billeder

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.

Djøfs TechDK Kommission: Techgiganter skal betale for brugen af borgernes data21.6.2019 05:29:21 CESTPressemeddelelse

Der er behov for langt mere åbenhed om, hvordan techgiganterne bruger danskernes data i jagten på profit. Sådan lyder opfordringen fra Djøfs TechDK Kommission. I sin første delrapport anbefaler kommissionen politikerne at indføre en ny skat, så techgiganter skal betale for brugen af vores personlige data. Derudover bør der laves en ny lov om dataansvar, ligesom virksomhedernes kædeansvar for data skal styrkes, anbefaler kommissionen.