FOA: Hurra for aftalen om tidlig pension

”Det er en god morgen for danske lønmodtagere. Nattens aftale om tidlig pension er langt om længe et opgør med linjen om, at politiske ændringer og reformer går ud over almindelige folk. Nu har vi en aftale, som tusinder vil få gavn af – også rigtig mange FOA-medlemmer.”

Sådan reagerer en meget tilfreds FOA-formand Mona Striib på den nye aftale om retten til tidlig pension til lønmodtagere, der er startet tidligt på arbejdsmarkedet. Aftalen fastholder grænserne på 42, 43 og 44 års virke på arbejdsmarkedet for at opnå retten til pensionen. Til gengæld har forligspartnerne i SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti fået flere ændringer ind i aftalen. Kredsen af personer, der får ret til pensionen, udvides i kraft af, at mere tæller med i optjeningen til tidlig pension. Der sættes nye penge af til arbejdsmiljøforbedringer. Og samtidig udvides den parallelle ordning med seniorpension, som man fremover kan få pensionen, hvis man ikke kan arbejde 18 timer ugentligt.

”Ændringerne er gode, og dem er vi også rigtig glade for. Allerede nu kan vi se, at seniorpensionen er en yderst nødvendig ordning, selvom den ikke har mange år på bagen. Jeg synes, det er fint, at politikerne har et så præcist billede på udviklingen, så man også her får et fremskridt,” siger Mona Striib.

Med hensyn til finansieringen, så slipper bankerne billigere end først foreslået af regeringen. Og til gengæld er sprogskolerne, jobcentrene og den kommunale beskæftigelsesindsats med til at betale for det nye forlig.

”Det kunne bestemt gøres anderledes. Men naturligvis har jeg også forståelse for, at partierne hver især skal have indrømmelser. Alt i alt kan vi godt tillade os at råbe hurra for aftalen. Vi er også glade for arbejdsmiljøindsatsen, for den forebyggende del og for signalet om, at den generelt stigende pensionsalder skal drøftes,” siger Mona Striib.

”Nu bliver det Arnes tur. Og det bliver også Annes tur. Lidt flere FOA-medlemmer end først antaget vil som følge af nattens forlig få retten til tidlig pension. Og lidt flere FOA-medlemmer vil få muligheden for at søge seniorpension efter de nye bestemmelser. Der er kommet noget værdighed ind i dansk politik. Vi kan i dag tillade os at tale om afgørende fremskridt. Også for flere tusinder af FOAs medlemmer. Det kan vi kun være rigtig godt tilfredse med,” siger Mona Striib.