FN’s verdensmål skal ned på jorden: NIRAS stiller bæredygtighedsværktøj gratis til rådighed

Hvordan kommer man i gang med at arbejde konkret med FN’s 17 verdensmål? Det spørgsmål hjælper et nyt værktøj fra NIRAS med at svare på. ’SDG Capture’ gør verdensmålene operationelle og konkrete i ethvert projekt.

Verdensmålene skal ned på jorden og ind i projekterne. Det anbefaler kommunaldirektør Bo Rasmussen fra Gladsaxe Kommune, der sidste år fremlagde deres styringsstrategi for hele kommunen med flere af FN’s 17 verdensmål.

”Vi bruger verdensmålene som en forståelsesramme, som giver retningslinjer for at tænke bæredygtighed ind i de udfordringer, vi står med i Gladsaxe Kommune. Vi har altså oversat verdensmålene til vores egne ord og egen situation,” siger Bo Rasmussen.

Gladsaxe Kommune er godt i gang, men det kan være en udfordring at omsætte ønsket om at arbejde med FN’s verdensmål til konkret handling. Det hjælper NIRAS nu med og lancerer værktøjet SDG Capture, som hjælper med at omsætte verdensmålene til konkrete og bæredygtige initiativer i et hvilket som helst projekt.

”Som dialogværktøj i dit projekt kan SDG Capture koblet med en fagperson øge samarbejde og tværfaglighed samt medvirke til at nedbryde silotænkning. På den måde bliver FN’s verdensmål mere end blot ’et mærkat’, du kan hæfte på et projekt. SDG’erne bliver til tydelige muligheder, valg og fravalg i din egen kontekst igennem projektet. Det kan give et mere bæredygtigt resultat i sidste ende,” siger Tom Heron, som er direktør i NIRAS.

Læs mere om SDG Capture her.

Prøv det gratis værktøj her.