Max Burgers

FN belønner MAX Burgers klimapositive indsats

Del
FN offentliggjorde den 26. september at den svenske familieejede burgerkæde MAX Burgers er en af prismodtagerne i årets Global Climate Action Award og den eneste europæiske virksomhed i kategorien ”Go Climate Neutral Now”. MAX belønnes for sit arbejde med at gøre virksomheden klimapositiv, som er et godt eksempel på en løsning for klimaet der også vil kunne fungere for andre virksomheder.

“Momentum for Change” er initiativtager udmærkelsen som er en del af arbejdet for Global Climate Action inden for FN’s Climate Change sekretariat. Ud af årets rekordstore antal nomineringer blev 15 prismodtagere udvalgt. Alle vindende projekter vises ved forskellige lejligheder i forbindelse med FN’s Climate Change Conference (COP25) i Santiago, Chile i december. 

- I år havde vi over 670 utrolige ansøgninger til UN Global Climate Action Award. Det er vores store glæde at se MAX Burgers som prismodtager. Som den første i verden, fungerer deres klimapositive menu som en ledestjerne mod en mere bæredygtig fremtid for alle, siger Niclas Svenningsen, chef för UN Climate Change Global Climate Action Programme. Ved at give gæsterne mulighed for bedre at forstå madens klimapåvirkning, leder MAX vejen når det gælder om at måle, reducere og kompensere deres CO2 aftryk - hvilket er et lysende eksempel på en klimaløsning som også vil kunne fungere for andre. 

Klimaforandringerne er ifølge FN den største systematiske trussel mod menneskeheden. Klimapositiv følger samme grundlæggende forandringsstrategi og handler om at både reducere sit aftryk og opfange allerede aftrykt CO2, hvilket er kravet hvis den globale målsætning om 1,5 graders reduktion skal nås. Klimapositive varer og services skal gøre det lettere for forbrugerne at lave klimarigtige køb.

- Dette her er en utrolig vigtig anerkendelse af vores klimaarbejde, siger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers. Vi i ejerfamilien er enormt stolte og håber at MAX kan være med til at inspirere flere virksomheder til at blive klimapositive. 

I 2008 blev MAX verdens første restaurantkæde som klimamærkede sin menu og kompenserede 100% for sit CO2 aftryk fra jord til bord. I 2016 blev menuen med vegetariske og veganske alternativer fem-doblet. Målet er at solgte menuer med lav klimapåvirkning i løbet af 7 år skal være med til reducere klimapåvirkningen med mindst 30%, hvilket er i linje med FN’s klimamål. I juni 2018 lancerede MAX hele deres menu som klimapositiv.

- Jeg kan ikke forestille mig en vigtigere pris for MAX’ klimaarbejde end det vi nu får fra FN. Det giver et bare os et rygstød, men det giver hele bevæglesen af klimapositive virksomheder et enormt skulderklap. Næste skridt for os er at arbejde med en global standard for klimapositiv, siger Kaj Török, informations- og bæredygtighedschef på MAX Burgers. 

Nøgleord

Kontakter

Marita Wengelin, PR-och presschef, +46 070-365 79 89, marita.wengelin@max.se
Michael Raffnsøe, partner, We Love Burgers A/S, masterfranchisetager Max Danmark, +45 40 38 05 04, michael.raffnsoe@max.dk

Billeder

Vedhæftede filer

Links

Information om Max Burgers

Max Burgers



MAX Burgers er Nordens ældste burgerkæde og blev etableret i 1968 i Gällivare i det nordlige Sverige. MAX vil være verdens bedste burgerkæde ved at gøre verden lidt bedre. Både ved at servere de bedste burgere og ved at tage et aktivt samfundsansvar. Målet er at hveranden menu i 2022 skal være noget andet end rødt kød. Siden juni 2018 er hele menuen klimapositiv. Kæden har 148 restauranter, heraf 127 i Sverige. Den første danske restaurant åbnedes i 2013 i København. Den fjerde restaurant i København åbnes i efteråret på Københavns Hovedbanegård.. MAX beskæftiger 5.500 medarbejdere og omsatte i 2018 for 3,5 mia SEK. 

Følg pressemeddelelser fra Max Burgers

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Max Burgers

Svenske Max Burgers lancerer ny klimavenlig plantebøf til danskerne23.5.2019 09:03:22 CEST | Pressemeddelelse

Den 23. maj lancerer Max Burgers en egenudviklet burger som ser ud og smager som kød, men som er lavet plantebaseret protein: Delifresh Plant Beef. Nyheden er en unik innovation som er udviklet i Max’ eget Food lab i Stockholm under ledelse af chefkok Jonas Mårtensson. Initiativet er et stort skridt fremad i Max’ arbejde med at reducere sin klimapåvirkning ved at inspirere flere til at spise burgere, der smager godt - uden de behøver at være med rødt kød.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye