FM Logistic investerer i danske autonome mobile robotter til IKEAs varelagre

Den turbulens, coronapandemien har skabt verden over, har også mange steder synliggjort udfordringer forbundet med intern logistik og forsyningskæder. Det har øget behovet for agile, automatiserede logistikløsninger, som hurtigt kan tilpasses de omskiftelige produktionskrav. IKEA har fået implementeret danske MiR-robotter på et af møbelkædens distributionscentre for at optimere processer.

MiR500-robotten vil arbejde sammen med lagermedarbejdere om transport af paller og andre emner på op til 500 kg. Formålet er at fritage medarbejderne for uproduktive aktiviteter, forbedre arbejdssikkerheden og optimere lageromkostninger.

Alexander Damie, Innovation og Proces Manager, FM Logistic Centraleuropa, forklarer: For at opbygge en konkurrencemæssig fordelfor virksomheden og vores kunder investerer vi i innovative løsninger, der er fleksible, nemme at bruge og derfor omkostningseffektive. Mobile Industrial Robots' teknologi er meget billigere i brug end det konkurrerende koncept for AGV-trucks. I dette særlige tilfælde er det en løsning, der er mere end to gange billigere end­­ en AGV.

MiR500-robotten undgår og reagerer nemt på forhindringer og kræver ikke lange og tidskrævende konfigurationer, hvilket gør den nem at betjene.Takket være det kort over området, der er skabt af robotten, og den indbyggede avancerede software, er autonome mobile robotter i stand til dynamisk at navigere og vælge den mest bekvemme rute før kørsel- alt uden menneskelig hjælp.

Robotten vil arbejde selvstændigt på IKEAs Distributionscenter i Jarosty. I øjeblikket modtager lagermedarbejdere og personer der skal føre tilsyn med robotten træning, og inden for få uger vil MiR500 arbejde helt autonomt 24/7.

Edyta Śmiechowicz, Platform Direktør i Jarosty, FM Logistic CE, siger:
Denne implementerings opgave for vores klient kræver transport af betydelige mængder af tomme træpalle-søjler som bruges på automatiske lagre. Denne transportopgave er en ideel proces til automatisering. Den løbende implementering i distributionen består i at integrere en autonom robot, der transporterer tomme paller ind i strømmen af interne vareflows. Under testene tilbagelagde robotten over 60 km, gennemførte med succes 180 missioner og transporterede over 1.500 tomme paller. Takket være dette var det muligt at optimere arbejdsgangene og samtidig opretholde medarbejdernes fulde sikkerhed og garantere rentabiliteten af denne investering.

Implementeringen af MiR-robotten på IKEAs Distributionscenter i Jarosty er endnu et skridt i optimeringen af processer samt implementering af innovative løsninger til vores lagerdrift. Det er et eksempel på at bruge synergien mellem vores virksomheder og fælles læring til at forbedre og tilpasse lagerprocesserne til den nye virkelighed – en hybrid mellem manuelle og automatiske processer, siger Sebastian Kaczmarski, Central Fulfilment Operations Manager PL i IKEA.

Dette er en anden implementering af denne type robot hos FM Logistic, udført med ASTOR og ABZ Automatyka. Sidste år begyndte en lidt mindre model, MiR200, at arbejde på logistikplatformen i Mszczonów, hvor den understøtter copacking operationer. Den transporterer produktionsaffald, såsom folie og pap, til sorteringsanlægget. Et sådant køretøj dækker en gennemsnitlig afstand på ca. 18,5 km om dagen. Denne afstand skulle tidligere dækkes af medarbejderne.

FM Logistic overvejer yderligere implementeringer af autonome robotter i andre enheder.

FM Logistic Centraleuropa er en del af FM-koncernen, en global leder inden for logistikløsninger grundlagt i Frankrig. I øjeblikket er de til stede på 3 kontinenter, i 14 lande rundt om i verden. I regionen Centraleuropa opererer virksomheden i 4 lande: Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn.

FM Logistic CE har 17 logistikplatforme, 30 omladningslagre og beskæftiger over 5.500 medarbejdere. Det har i alt over 750.000 kvm. lagerareal, hvilket skaber over 1.000.000 pallepladser samt en flåde på ca. 2.500 køretøjer.

Som en førende logistikoperatør i regionen tilbyder virksomheden sine kunder tjenester relateret til oplagring, oplagring, co-production, co-packing samt transport og distribution af varer. I de senere år har organisationens opmærksomhed været fokuseret på omfattende forsyningskædeløsninger, der understøtter kunderne i at implementere deres omnichannel-strategi.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video om MiR-robotter hos IKEA. Videoen er produceret af MiRs polske distributør Astor i samarbejde med FM Logistics og IKEAVideokanal

Birthe Koldby Veje, PA for hhv. President Søren E. Nielsen og CCO Thomas Knudsen: bkv@mir-robots.com, +45 20 20 44 03

Under test af IKEAs nye løsning tilbagelagde MiR-robotten over 60 km, gennemførte med succes 180 missioner og transporterede over 1.500 tomme paller.
FM Logistic CE, som ialt har 750.000 kvm. lagerareal i Centraleuropa, overvejer yderligere implementeringer af de danske MiR.-robotter.
MiR500-robotten vil arbejde sammen med lagermedarbejdere om transport af paller og andre emner på op til 500 kg. Formålet er at fritage medarbejderne for uproduktive aktiviteter, forbedre arbejdsmiljøet og optimere lageromkostninger.

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com.

Hul i markedet: MiR og Logitrans går sammen om at udvikle autonome palleløftere6.12.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

To danske frontløbere på hvert deres felt udvikler nu en ny produktserie sammen. Teknologien i produktserien vil bygge på MiRs ekspertise inden for autonome mobile robotter (AMR) og på Logitrans' dybe domæneviden inden for manuel materialehåndtering. Formålet med det nye samarbejde er imødekomme et ønske fra kunderne i industri- og logistikbranchen om automatiseret løft og flyt af paller fra gulv til gulv.

Automatiseret intern transport: MiR lancerer ny trækkrog til vogne15.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den globale markedsleder inden for autonome mobile robotter (AMR) Mobile Industrial Robots lancerer nu MiR250 Hook, der som den eneste AMR-løsning på markedet automatisk kan hente og trække vogne efter sig. MiRHook 250 er et topmodul til MiRs hurtigste og mest kompakte robot, MiR250, der smidigt og effektivt navigerer i miljøer med stor trafik af mennesker. Den nye og patenterede trækkrog er en opdateret udgave af MiRHook fra 2016, hvor både robusthed og præcision matcher den rivende produktudvikling, der i mellemtiden er sket hos den danske robotproducent.

USAs næststørste privatejede virksomhed, Koch Industries, vælger de danske robotter fra MiR25.5.2021 06:44:16 CEST | Pressemeddelelse

Trods stigende konkurrence på det globale marked for mobile robotter, faldt valget på de danske MiR-robotter fra Odense, da en multinational industrikoncern skulle bruge logistikløsning til sine fabrikker. Det er således noget af forretningsmæssig triumf og blåstempling, den danske robotvirksomhed Mobile Industrial Robots får med sit nye globale strategisk samarbejde med en af verdens allerstørste virksomheder, Guardian Industries, et datterselskab i Koch Industries med en årlig omsætning på 700 milliarder kroner.

Flyvende start på 2021: MiR øgede omsætningen med 55%  29.4.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Montagemedarbejderne i MiRs hovedkvarter i Danmark har haft en travl start på 2021. I første kvartal af 2021 eksploderede robotproducentens ordrebog. Mange af kunderne er multinationale virksomheder, som bestiller stadigt større flåder af MiR-robotter til at automatisere deres interne logistik. Automatisering og digitalisering bliver set som vigtige tiltag til at få virksomhederne i den globale fremstillingsindustri til at stå stærkere under og efter coronakrisen; Det er en af årsagerne til, at mange pilotprojekter med få mobile robotter nu er forvandlet til fuldskalaprojekter med store flåder på op til 50 robotter.