Flyvende start på 2021: MiR øgede omsætningen med 55%

Montagemedarbejderne i MiRs hovedkvarter i Danmark har haft en travl start på 2021. I første kvartal af 2021 eksploderede robotproducentens ordrebog. Mange af kunderne er multinationale virksomheder, som bestiller stadigt større flåder af MiR-robotter til at automatisere deres interne logistik. Automatisering og digitalisering bliver set som vigtige tiltag til at få virksomhederne i den globale fremstillingsindustri til at stå stærkere under og efter coronakrisen; Det er en af årsagerne til, at mange pilotprojekter med få mobile robotter nu er forvandlet til fuldskalaprojekter med store flåder på op til 50 robotter.

Modenheden af teknologien i MiRs mobile robotter gør, at vores robotter kan løse flere og flere trivielle, opslidende eller farlige opgaver, så mennesker kan frigøre endnu mere tid til at løse mere komplekse og værdiskabende opgaver end at flytte varer fra a til b, konstaterer Søren E. Nielsen, President i MiR og tilføjer, at der i 2021 kommer ”flere spændende nyheder på produktfronten”.

Flere tusinde medarbejdere rundt omkring i den globale industri færdes nu blandt de danske MiR-robotter, som autonomt kører rundt og optimerer flowet hos giganter som Novo NordiskFord og Honeywell. Det er de håndgribelige resultater af, at salget hos robotproducenten MiR buldrede afsted i første kvartal 2021 og lå 55 procent højere end samme kvartal i 2020. Dermed leverede MiR sit bedste Q1-resultat nogensinde.

Automatisering af intern transport sker fortsat i stor stil i bil- og elektronikindustrien, men AMR vinder også udbredelse inden for forbrugsvarer, medicinalindustri og logistik. Den globale pandemi har desuden fået udviklingen af rengøringsmoduler til MiRs robotter til at boome, og robotterne bruges nu til at desinficere kontorer, hospitaler og andre offentlige steder autonomt for at mindske smittespredning. MiRs fremgang baserer sig også på en øget interesse for at indbygge MiRs platform i eksisterende produkter i en OEM-løsning, fordi flere teknologiproducenter ønsker at gøre deres automationsløsninger mobile og fleksible. Blandt eksemplerne er KEN Hygiene Systems, som har automatiseret påfyldning og tømning af vaskemaskiner i sterilcentraler på hospitaler ved hjælper af MiR-robotter.

Analyse: Robotter stimulerer omsætningsvækst

MiRs kunder er dermed blandt de virksomheder, der har valgt at øge deres investeringer i automatisering under coronakrisen. Det betaler sig, viser ny analyse fra projektet Innovation Benchmark, finansieret af Industriens Fond og gennemført af Teknologisk Institut, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet:
34 procent af de virksomheder, som har øget investeringerne under Covid-19, har haft en stigning i omsætningen, mens kun 3 procent af de virksomheder, der har reduceret deres investeringer, har haft en stigning. 29 procent af de investerende virksomheder har øget beskæftigelsen, mens kun tre procent af virksomhederne uden investeringer i automation, innovation og digitalisering har fået flere ansatte.

Flådestyring og global service af robust teknologi

Siden MiR i 2015 disruptede markedet for transportrobotter med lanceringen af sin første mobile cobot MiR100, er antallet af konkurrerende løsninger vokset støt. Frontløberen fra Danmark investerer derfor i fortsat at overtrumfe andre aktører på kvalitet, produktmodenhed og global service. Det fortæller Søren E. Nielsen, der i 2020 gik fra af være CTO til President i Mobile Industrial Robots.

Kvalitet og service er altafgørende. Vores kunder er gået over til at implementere robotter direkte i deres kerneproduktion, og derfor skal vores robotter være i industriel kvalitet. En del af årsagen til det stærke resultat i Q1 er en stor vækst i salget af vores nyeste robot, MiR250. Den er netop bygget i robust kvalitet til industrien, samtidig med, at den er agil og markedets sikreste robot til dynamiske produktions- og logistikmiljøer. Vi har fokuseret på at videreudvikle det stærke flådesystem MiRFleet til at styre trafikken af flere MiR-robotter og til at integrere ind i kundernes andre IT-systemer som ERP og WMS. På den måde har vi gjort det nemt for kunderne at opskalere deres flåde af MiR-robotter både på lokalt niveau og til flere lokationer. Vi har netop også lanceret en ny servicemodel til at understøtte alle vores kunder, lokalt og globalt.

Vækst kræver flere talenter

26 nye stærke profiler blev i første kvartal af 2021 rekrutteret til MiRs organisation for at understøtte MiRs vækst og udvikling på alle fronter. Det svarer til en medarbejdervækst på over 10 procent, og det gode Q1-resultat gør, at virksomheden allerede nu ansætter endnu flere – pt er der 21 nyopslåede stillinger globalt.

2020 var et udfordrende år for alle, og efter flere år med meget stor vækst på alle parametre, også målt på medarbejderantal, havde vi et mere stille år sidste år. I takt med at vores vækstrate igen stiger, søsætter vi nye projekter. Vi har blandt andet netop opslået 10 stillinger alene til at understøtte det nye servicekoncept, og vi skal ansætte yderligere 10-15 medarbejdere til andre nye tiltag i den nærmeste fremtid, siger Søren Nielsen.

Safe Harbor Statement
Denne pressemeddelelse indeholder fremadrettede udsagn om Mobile Industrial Robots (MiR) og selskabets fremtidige forretning. Sådanne udsagn er baseret på nuværende antagelser og forventninger hos MiRs ledelse og er hverken løfter eller garantier for fremtidige præstationer. Der kan ikke være nogen sikkerhed for, at ledelsens forventninger til MiRs fremtidige resultater eller andre fremadrettede udsagn vil blive opnået.
Der er mange væsentlige faktorer, der kan få de faktiske resultater til at afvige betydeligt fra de i øjeblikket forventede, herunder forhold, der påvirker de markeder, hvor MiR opererer; nedgang eller forsinkelser i produktefterspørgsel, produktudvikling, forhold omkring produktfremstillingen, supportproblemer. Hertil kommer den fortsatte indvirkning af COVID-19-pandemien og relaterede offentlige reaktioner på markedet og på efterspørgslen efter MiRs produkter, dets forsyningskæde og arbejdsstyrken.
De fremadrettede udsagn fra MiR i denne pressemeddelelse repræsenterer ledelsens synspunkter fra datoen for denne meddelelse. Efterfølgende begivenheder og udviklinger kan medføre, at ledelsens synspunkter ændres. Mens MiR muligvis vælger at opdatere disse fremadrettede udsagn på et eller andet tidspunkt i fremtiden, frasiger MiR sig specifikt enhver forpligtelse til at gøre det. Disse fremadrettede udsagn skal ikke påberåbes som repræsentative MiR's synspunkter fra enhver dato efter datoen for denne frigivelse.

mir-robots.com

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.MiR-robotter kan skabe værdi på flere måder i en produktion.Videokanal

Al den turbulens, som Covid-19-pandemien har skabt i verden i 2020, har kun øget interessen for både effektiv og fleksibel logistik. Derfor tegner der sig fortsat et stort markedspotentiale for autonome mobile robotter. De overgår transportbånd på omstillingsparathed, og de overtrumfer gaffeltrucks og stablere på parametre som pladskrav og arbejdsmiljø og sikkerhed.
Tekstilproducenten Florisa i Brasilien har optimeret hele deres interne transport af tonstunge bure med tekstilruller. Nu sørger en flåde af MiR1000-robotter for at levere de rette materialer til bearbejdning på den rette etage og lokation. Dette har løst en lang række udfordringer på fabrikken.

MiRs mobile robot fjerner alt papemballage hos FM Logistic14.12.2020 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

MiR vinder Fremstillingsprisen og vokser 7. hurtigst i Danmark11.12.2020 13:15:17 CET | Pressemeddelelse

Fem MiR500-robotter forbedrer logistikken på Novos fabrik i Kina og frigør 35 arbejdstimer om ugen10.12.2020 05:29:00 CET | Aktuelt

MiR-robotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri26.11.2020 15:32:06 CET | Nyhed