Flyselskabet, PLAY havde flere passagerer i maj end nogensinde før

Islandske PLAY fortsætter den stærke vækst med rekordhøje passagertal. En af flyselskabets mest solide afgange er fra København, med en belægningsgrad på over 90%.

København 7. juni 2023: Islandske PLAY transporterede 128.894 passagerer i maj, hvilket er det højeste månedlige antal passagerer i flyselskabets historie. Antallet af passagerer i maj er næsten 26% højere end tallene for april, hvor PLAY transporterede 102.499 passagerer. Belægningsgraden i maj var 85%, og 87,3% af flyvningerne ankom til tiden.

Vækst i en udfordrende måned

Typisk er maj en udfordrende måned for flyselskaber, da de typisk øger deres kapacitet i forberedelse til sommersæsonen, før efterspørgslen stiger i sommerferien.

PLAY’s CEO, Birgir Jonsson, udtaler: "Maj var en meget stærk måned for PLAY, da vi nåede det højeste månedlige passagertal i vores historie. En belægningsprocent på 85% bekræfter yderligere vores position i en udfordrende måned, hvor efterspørgslen typisk ikke er særlig stor.”

Trafikdataene for maj viser også betydelig vækst i forhold til samme periode sidste år, hvor PLAY fløj med 56.601 passagerer, og belægningsgraden var 69,6%. Det betyder, at antallet af passagerer i maj 2023 mere end fordoblede sig i forhold til året før.

I maj fløj PLAY til 26 destinationer, sammenlignet med 17 i maj sidste år. Ruterne til og fra London, København, Paris, Boston og Berlin havde imponerende belægningsgrader på over 90%, og solrige destinationer i det sydlige Europa forblev populære.

PLAY fortsatte sin stigning i antallet af passagerer, der rejste til Island i maj, hvilket indikerer øget international opmærksomhed og tillid til flyselskabet. Af alle passagerer, der fløj med PLAY i maj 2023, var 27% afgående fra Island, 25% rejste til Island, og 48% var transferpassagerer (VIA).

Nye fly og stigning i indtjening

I maj nåede PLAY en vigtig milepæl, da selskabet modtog en spritny A321neo, hvilket er det 10. fly i flyselskabets flåde. Dette bidrager til, at PLAY fortsat har den yngste flåde af alle europæiske flyselskaber -en faktor, der bidrager til lavere omkostninger ifm. vedligehold, og sikrer en forbedret brændstofeffektivitet og komfort for passagerne. Desuden har PLAY budt mange nye medarbejdere velkommen og har nu et team på omkring 550 mennesker.

Maj måned havde den højeste gennemsnitlige tillægsindtægt nogensinde registreret i en enkelt måned for PLAY. Sammenlignet med samme periode sidste år, er den gennemsnitlige tillægsindtægt steget med 28%.

Birgir Jonsson udtaler: ”Tillæggene er en indtægtskilde, som vi af forskellige årsager ikke var i stand til at optimere sidste sommer, og det var derfor ekstra tilfredsstillende at se vores arbejde og tekniske investeringer levere denne vækst i maj i år.”

Da PLAY blev lanceret for to år siden, var selskabets omkostningsgrundlag højere end indtjeningen, grundet den lille flåde på tre til seks fly. Nu, hvor flyselskab et har ti fly i fuld drift, opnår PLAY en balance mellem omkostninger og indtægter.

Læs hele traffikrapporten for maj 2023 her

PLAY er et lavprisflyselskab, der flyver fra Island til 30+ destinationer i Europa og Nordamerika. PLAY flyver med nye Airbus A321NEO og A320NEO fly med en enkel og  strømlinet service, der giver rejsende mulighed for at betale mindre og stadig få en god rejseoplevelse. Sikkerheden er det vigtigste for PLAY, men også tidspræcision, enkelhed, glæde, lave priser og omtanke for miljøet er en del af flyselskabets kerneprincipper.