Flying Tiger Copenhagen

Flying Tiger Copenhagen opruster og indgår samarbejde med Plastic Change

Den danske detailsucces Flying Tiger Copenhagen opruster på bæredygtighedsområdet. Det sker blandt andet med et treårigt samarbejde med den anerkendte NGO, Plastic Change. Samarbejdet skal bidrage til et øget fokus på reduktion af plastik i eksempelvis emballage, mere genbrug og genanvendelse og flere bæredygtige designs hos den danske detailkæde. Flying Tiger Copenhagen har i den forbindelse afgivet et såkaldt plastikløfte, der skal sikre, at samarbejdet munder ud i konkrete, bæredygtige løsninger.

Med CEO Martin Jermiin i spidsen har Flying Tiger Copenhagen det seneste halve år arbejdet intensivt på at udvikle og implementere en mere cirkulær tankegang i virksomhedens forretningskoncept. Et af tiltagene er samarbejdet med Plastic Change, der skal bidrage til konkrete tiltag og initiativer for at håndtere og minimere virksomhedens brug af plastik.

- Vi er glade for, at vi nu kan præsentere det første konkrete initiativ i vores bæredygtige omstilling. Nemlig et samarbejde med Plastic Change. Vi har afgivet et plastikløfte, der blandt andet forpligter os til at sætte konkrete mål for reduktion af plastik blandt vores varer og vores emballager. Denne bliver en delmængde af en ambitiøs bæredygtighedsstrategi, som vi fremlægger i 2020. Vi skal sørge for, at vi bruger mindre plastik, og den plastik vi bruger, skal bruges på en så intelligent måde som muligt, siger CEO i Flying Tiger Copenhagen, Martin Jermiin.

Et bærende element i aftalen er netop, at Flying Tiger Copenhagen med plastikløftet skal kortlægge eget brug af plastik og dernæst reducere brug af plast i hele sin værdikæde samt sørge for, at den plastik der bruges er designet så den kan genbruges mange gange og senere kan genanvendes og blive til nye produkter.

- For at komme plastikforurening til livs og stoppe den stigende produktion af plastik, er det nødvendigt at være i dialog med danske virksomheder. Ved at samarbejde med virksomhederne, stille krav og sætte ambitiøse mål for deres plastikforbrug kan vi skubbe virksomhederne i en mere miljøvenlig retning, fortæller adm. direktør for Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.

Holdbare løsninger

Plastic Change har et bredt kendskab til plastikområdet og til de nye gode løsninger i forhold til den komplekse plastikproblematik. Organisationen har desuden indsigt i udviklingen inden for plastik, og kan dermed give konkrete råd og vejledning til Flying Tiger Copenhagen. Virksomheden har brug for indsigt for at kunne vælge de bedste langtidsholdbare løsninger, når Flying Tiger Copenhagen fremadrettet skal udvælge eller designe produkter.

- For mange detailbutikker er plastik en væsentlig del af varesortimentet. Netop derfor giver det også mening for os at samarbejde med Flying Tiger Copenhagen, fordi nye løsninger og bedre produkter vil kunne gøre en forskel - både herhjemme og i udlandet. Vi ved, at der er et stykke vej i mål, men første skridt er nu taget og vi vil følge deres tiltag tæt, udtaler Louise Lerche-Gredal, adm. direktør for Plastic Change.

Til at lede processen har den verdensomspændende danske detailkæde ansat Trine Pondal som ny Sustainability Manager.

- Det kan være forjættende at løbe med populære løsninger, der lyder nemme og tillokkende, når det handler om grøn omstilling. Men ofte viser det sig, at langtidsholdbare løsninger er langt mere komplicerede størrelser. Og hos Flying Tiger Copenhagen går vi med eksperterne, ikke med moden. Verden har brug for en gennemgribende forandring i håndteringen af plast – og det får vi kun ved at spille på den lange bane, så vi kan udnytte de fordele der gør materialet så populært med et bedre resultat for miljøet end i dag, siger Trine Pondal, Sustainability Manager i Flying Tiger Copenhagen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Nina Brønden Jakobsen
nj@ulvemanborsting.com

Information om Flying Tiger Copenhagen

Flying Tiger Copenhagen

• Grundlagt i 1988 af Lennart Lajboschitz, i dag er Martin Jermiin adm. direktør

• Omsatte i 2018 for 5,6 mia. kr.

• Introducerer 300 nye produkter hver eneste måned

• Mere end 6.000 medarbejdere på verdensplan

• 990 butikker i 30 lande på 3 kontinenter (Europa, Asien og USA)

• 77 butikker i Danmark

• Fører alt fra festartikler, pynt til hjemmet og børnelegetøj til gadgets, gode gaver og prisvindende design

Følg pressemeddelelser fra Flying Tiger Copenhagen

Flere pressemeddelelser fra Flying Tiger Copenhagen

Flying Tiger Copenhagen lukker midlertidigt alle sine danske butikker18.3.2020 16:21:46 CET | Pressemeddelelse

Coronavirussen har for alvor ramt Danmark, og som følge af regeringens skærpede krav til den danske detailbranche og for at forhindre yderligere smittefare, lukker Flying Tiger Copenhagen nu midlertidigt alle sine danske butikker. - Den danske regering opfordrer nu til drastiske handlinger for at begrænse smitten af coronavirussen. Derfor tager vi konsekvensen og lukker vores danske butikker. Det gør vi ud fra et forsigtighedsprincip af hensyn til vores kunder og kolleger, udtaler Martin Jermiin, CEO i Flying Tiger Copenhagen. Så selvom den danske regering reelt giver butikkerne mulighed for at være åbne, så tager Flying Tiger Copenhagen efter grundig overvejelse et yderligere skridt og samfundsansvar ved at lukke alle sine danske butikker midlertidigt. Flying Tiger Copenhagen får mulighed for at gøre brug af regeringens hjælpepakke til dansk erhvervsliv. Det betyder, at alle Flying Tiger Copenhagens ansatte, der bliver sendt hjem som konsekvens af de midlertidige butikslukninger, får

Flying Tiger Copenhagens solide omsætning skal nu slå igennem på bundlinjen27.5.2019 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse

En solid omsætning på DKK 5,6 mia. og et driftsresultat på DKK 257 mio. er blandt højdepunkterne i Flying Tiger Copenhagens årsrapport for 2018. Bundlinjen er ikke tilfredsstillende, men ledelse såvel som ejerkreds har fuld tillid til den danske detailkædes unikke DNA, og at den iværksatte konsolideringsstrategi vil levere resultater på bundlinjen. Årets første fire måneder for 2019 lever op til budgettet både på omsætning og indtjening og leverer positiv like-for-like vækst.