Flygtninge får hjælp til genopbygning efter Islamisk Stats hærgen

Da Islamisk Stat indtog en lille landsby nord for Sinjar-bjerget i august 2014, ødelagde de huse, skoler og vandsystemer. Nu er området befriet, og indbyggerne får hjælp af Mission Øst til at komme på fode igen.

Landsbyerne omkring Sinjar er hårdt medtaget efter Islamisk Stats hærgen, erfarede Kim Hartzner ved besøg for nylig.

Nord for Sinjar-bjerget i Irak ligger en landsby, som  efter fire måneders besættelse blev befriet fra Islamisk Stats terrorvælde.

“De ødelagde infrastrukturen: Brønde, elforsyning og huse. Og de stjal alting fra skolerne,” fortæller distriktets borgmester hr. Arji.

Nu lever indbyggerne i frihed, men landsbyen er hårdt medtaget af Islamisk Stats hærgen. Den blev ligesom adskillige andre i området indtaget af terrorbevægelsen Islamisk Stat den 3. august 2014. Efter fire og en halv måneds besættelse blev området befriet af kurdiske Peshmerga-tropper.

Hvis alt går vel vil indbyggerne og hjemvendte flygtninge snart modtage hjælp fra Mission Øst til at genopbygge landsbyer og få træning i landbrug og biavl, så der kan komme gang i det lokale handelsliv.

Børnene har det dårligt

Men genetablering af de fysiske rammer er langt fra nok. Menneskers sind har også lidt skade af Islamisk Stats brutale fremfærd, fortæller borgmesteren:

”Vores piger er blevet bortført af IS og bliver solgt for en meget billig pris på markederne i Mosul, Fallujah og Raqqa. Og de har også taget børn og træner dem til at blive en del af IS i fremtiden. Jeg stod på bjerget og så, hvordan de proppede folk ind i lastbiler, som var de får. Og størstedelen af dem, der er tilbage har det rigtig skidt.”

Leger sig tilbage til livet

Derfor har Mission Øst oprettet særlige centre, hvor børn har et fristed, og hvor voksne kan tale frit om de frygtelige oplevelser, de har været igennem. Børnene kommer på centret tre gange om ugen og lærer bogstaver og tal. Her kan de lege og deltage i aktiviteter, der hjælper dem til at komme sig over de frygtelige oplevelser, de har haft under krigen.

“Gennem leg og læring hjælper vi børnene tilbage til livet,” siger Kim Hartzner, generalsekretær i Mission Øst.

Mod på at vende tilbage

Nu ser borgmester Arji lysere på fremtiden.

”Når børnene bliver uddannet, kan vi se en strålende fremtid i dem. Uddannelse er så vigtig, og vi sætter virkelig pris på det, I gør,” siger han.

Og det er tydeligt, at børnene er glade for at kunne mødes og lære og have det sjovt. Fra hele oplandet bliver de kørt til centret, hvor de leger med balloner, synger sange og fremsiger alfabetet højt i kor.

“For forældrene betyder det, at de kan se en fremtid i at vende tilbage til området,” siger Kim Hartzner.

Svend Løbner | Pressekoordinator | Mission East | Skt. Lukas vej 13 | 2900 Hellerup | Denmark | Tlf: +45 28 707 703 | www.miseast.org | www.facebook/missionoest

Piger som disse blev bortført af Islamisk Stat som sex-slaver.
Børnene er landets fremtid. På Mission Østs børnecentre får de støtte og kundskaber om helt basale skolefag.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingshjælp i Østeuropa og Asien. Mission Øst er grundlagt i Danmark og hjælper årligt flere hundrede tusinde nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Rumænien, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske og tyske udenrigsministerier, samt EU og FN.