Fly er det mest klimavenlige valg, når du tager til Folkemødet

I analysen er der som et eksempel på en hel rejse regnet på en tur fra Bagsværd nord for København til Rønne på Bornholm. Hvis man kører i bil til lufthavnen og tager flyet til Bornholm, udleder man 24-39 kg CO2 - alt efter bil og flytype. Samme tur i bil og færge udleder 47-58 kg CO2 alt efter, om du kører med el- eller benzinbil. Med kombinationen af eltog og færge udleder man 46 kg CO2 pr. passager.
Det er hurtigfærgen fra Ystad til Rønne, som trækker ned i klimaregnskabet, så den ender med at blive til flyets fordel.
-Det er helt sikkert overraskende for mange, men tingene er nogen gange mere nuancerede, end man tror. Indenrigsfly er i nogle tilfælde det mest klimavenlige valg, og så kommer man oven i købet hurtigere frem, siger Karsten Lauritzen, direktør i Dansk Luftfart, der er en del af DI Transport.
Der er en lang række forudsætninger i beregningerne. For eksempel er der regnet med et gennemsnit på 1,3 personer i bilerne – et gennemsnit som DTU også bruger i deres transportvaneundersøgelse. Der er taget højde for, hvor mange passagerer der i gennemsnit er ombord på fly og færger. Og det er med i beregningerne, at nogle flytyper bruger mere brændstof end andre.
-Vi påstår ikke, at det altid vil være det mest klimavenlige at tage flyet. Hvis man fylder bilen helt op med passagerer eller cykler på noget af distancen, kan balancen blive rykket. Men som udgangspunkt er indenrigsflyvning ikke så dårligt for klimaet, som mange tror, siger Karsten Lauritzen.
Det går i øjeblikket stærkt med udviklingen af alternative drivmidler til luftfarten i form af grønne brændstoffer, og der er både dansk og europæisk lovgivning på vej, der vil reducere flyets CO2-aftryk mærkbart.
Niras har også analyseret en rejse fra Bagsværd til Aalborg. Togrejsen er det mest klimavenlige, men flyrejsen er meget tæt på. Også her er en rejse med benzin eller dieselbil og hurtigfærge markant dårligere for klimaet.
Hvis rejsen går til Aarhus er der lidt større forskel på tog og fly – til togets fordel.
- I de kommende år vil der ske store forandringer. Flere vil køre i elbil, og inden for en kort årrække vil de gamle dieseltog blive skiftet ud med nye eltog. På lidt længere sigt vil indenrigsflyene flyve på bæredygtige brændstoffer. Så inden længe kommer vi til at lave analysen om igen. I mens kan vi glæde os over, at det bliver mere og mere klimavenligt at rejse mellem landsdelene, siger Karsten Lauritzen.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 23326829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
KV25-analyse: Kæmpe kommunale forskelle i virksomhedernes samfundsbidrag17.11.2025 10:13:49 CET | Pressemeddelelse
Dansk erhvervsliv leverer et rekordhøjt bidrag til samfundet på 754 mia. kr., men hvilke kommuner leverer egentlig mest og mindst? Find din kommune på listen.
DI: Lettelse, at regelforenklingspakke endelig er vedtaget13.11.2025 12:17:57 CET | Pressemeddelelse
Efter ugers politisk drama og forsinkelser har Europa-Parlamentet i dag endelig vedtaget sin position på EU-Kommissionens såkaldte Omnibus 1-pakke om regelforenklinger for bæredygtighed og rapportering. Desværre blev det ikke et flertal over midten i parlamentet.
Dagen før valget: det handler om mere end velfærd13.11.2025 07:45:00 CET | Presseinvitation
Hvordan skaber vi de bedste lokale rammer for en stærk industri og en privat sektor med arbejdspladser til almindelige danskere – og hvor skal pengene til velfærden komme fra? Dagen før valget sætter lønmodtagerne og arbejdsgiverne fra CO-industri og Dansk Industri dette centrale spørgsmål til debat med konkrete eksempler fra landets kommuner.
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


