Flügger group A/S samler skandinavisk produktion af maling i Danmark

Flügger moderniserer og sammenlægger koncernens produktionsanlæg. Som led i dette vil den svenske produktion af vandbaseret maling fra 2022 være fuldt flyttet til Kolding, og produktionen af maling i Bollebygd, Sverige, lukkes derfor gradvist. I alt nedlægges 44 stillinger i Sverige – svarende til cirka 10% af vores samlede medarbejderstab i Sverige. Flügger beskæftiger i alt knap 1500 medarbejdere globalt.
Flügger samler sin skandinaviske produktion af maling på fabrikken i Kolding, og bygger nyt spartelanlæg i Sverige. Foto: PR.

Moderniseringen og sammenlægningen af produktionen sker for at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel på mere miljørigtige produkter samt øgede regulatoriske krav. Flügger forventer, at produktionen af maling vil være 100% vandbaseret i løbet af 2020.

”Vi investerer 200 millioner DKK i vores produktion, så vi i højere grad er fremtidssikrede, samtidig med at vi samler vores produktion af maling i Skandinavien på ét anlæg. Vi er naturligvis kede af de konsekvenser, beslutningen får for de berørte medarbejdere,” siger Jimmi Mortensen, CEO i Flügger group A/S. Moderniseringen af fabrikken i Kolding er påbegyndt, og den endelige ombygning forventes færdig i løbet af 2021.

Ovenstående kommer i forlængelse af den planlagte nedlukning af vores kinesiske produktion, som blev omtalt i koncernens årsrapport 2018/19.

Nyt spartelanlæg i Sverige

Som tidligere kommunikeret tog Flügger i sommeren 2019 det første spadestik til et nyt spartelanlæg. Anlægget etableres i tilknytning til det eksisterende lager i Sverige og skal imødekomme den fortsat stigende efterspørgsel på spartel. Anlægget ventes at stå færdigt i løbet af 2021.

”Efterspørgslen efter spartel er fortsat stigende, og vi har behov for øget produktionskapacitet, og derfor investerer vi cirka 70 mio. DKK af de i alt 200 mio. DKK i et nyt spartelanlæg i Sverige. Samtidig har vi stort knowhow og viden indenfor produktion af spartel på vores fabrik i Sverige, og derfor er det et naturligt valg for os at beholde produktionen af dette i Sverige,” siger Jimmi Mortensen.

Initiativet påvirker ikke koncernens tidligere udmeldte forventninger.

Direktionen, Flügger group| A/S

Ulla Matthiesen
Head of Communication
ulma@flugger.com