Djøf

Flotte lønstigninger til privatansatte djøfere

4,6 procent i gennemsnitlig lønstigning til privatansatte djøfere, lyder resultatet af årets lønstatistik. – Dejligt at se, at medarbejderne, som er med til at skabe vækst og værdi i virksomhederne, også bliver belønnet gennem lønstigninger, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Det går godt for dansk erhvervsliv. Det ses tydeligt af den nye lønstatistik for Djøf Privat, hvor lønudvikling på gennemsnitligt 4,6 procent fra september 2017 til september 2018 er den højeste i 10 år.

- Det er et super flot resultat, der sender et klart og tydeligt signal om, at virksomhederne efterspørger djøfernes kompetencer. Og det er dejligt, at medarbejdere, som er med til at skabe vækst og værdi i virksomhederne, også bliver betalt for det gennem lønstigninger, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Lønstatistikken viser, at medarbejdere uden chefansvar er steget med 5,6 procent, mens chefer er steget med 3,2 procent og direktørerne med 3,9 procent. For alle tre grupper er det en klar fremgang i forhold til året før. Med en inflation på blot 0,6 procent er lønstigningen udtryk for en pæn stigning i reallønnen.

Privatansatte djøfere er for det store flertals vedkommende ansat på individuelle kontrakter. Så en højere løn er ikke noget, man får forærende, men er oftest et resultat af en individuel lønforhandling, hvor arbejdsgiveren har vurderet den enkelte medarbejders kompetencer og præstationer.

- Så der er ingen tvivl om, at virksomhederne sætter pris på – og gerne vil betale for – at samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske kandidater bidrager til virksomhedernes vækst og udvikling på en positiv måde. Men vi kan også se, at mange medlemmer deltager i vores lønforhandlingskurser, ligesom vi har set en stigning i antallet af medlemmer, der sender deres ansættelseskontrakt forbi Djøf i forbindelse med et jobskifte. Det er vigtigt, at den enkelte er opmærksom på sin markedsværdi forud for en lønforhandling, pointerer Henrik Funder.

Den gennemsnitlige begyndelsesløn for en nyuddannede djøfer ligger på 37.273 kroner om måneden og det er et lille fald i forhold til året før.

- I 2016 og 2017 så vi et kraftigt hop i begyndelseslønningerne til de nyuddannede. I år er begyndelseslønnen stagneret – men stadig på et flot niveau med en gennemsnitlig startløn på over 37.000 kr. om måneden. Så tallene taler deres tydelige sprog. Der er ingen tvivl om, at virksomhederne er meget bevidste om nødvendigheden af at rekruttere og fastholde unge medarbejdere – og de er klar til at betale en ordentlig løn, siger en tilfreds Henrik Funder.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44.

Information om Djøf

Djøf
Gothersgade 133

33 95 97 00https://www.djoef.dk/

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Følg pressemeddelelser fra Djøf

Flere pressemeddelelser fra Djøf

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.