Flotte lønstigninger til privatansatte djøfere

Privatansatte djøfere har i 2015/2016 fået 4,2 pct. mere i løn i gennemsnit.

- Årets lønstatistik for privatansatte djøfere er glædelig og opmuntrende læsning. Den gennemsnitlige lønudvikling har været på 4,2 pct., og dermed er lønudviklingen på niveau med tiden før krisen, siger Henrik Funder, formand for de knap 24.000 medlemmer af Djøf Privat.

- Lønstatistikken vidner om, at arbejdsgiverne vurderer, at djøferne er deres løn værd. De bidrager til at skabe vækst og udvikling i virksomhederne. Når det går godt for virksomhederne, går det også godt for medarbejderne. Man skal huske, at lønudviklingen er et resultat af en forudgående lønforhandling, hvor den enkelte medarbejders resultater og præstationer er blevet vurderet, fortsætter han.

Den gennemsnitlige lønstigning er på 4,2 pct. Medarbejdere uden chef-ansvar har haft en stigning på 4,8 pct., mens chefer har haft en stigning på 3,7 pct. Direktørerne har haft en lønudvikling på 3,2 pct.

- Det er værd at bemærke, at lønstigningen sker på et tidspunkt, hvor prisudviklingen stort set er gået i stå. Der er derfor tale om en markant reallønsfremgang, påpeger Henrik Funder.

Historisk høj begyndelsesløn til nyuddannede

Han hæfter sig også ved, at den typiske begyndelsesløn på 36.500 kr. for nyuddannede er historisk høj.

- Selv om vi hører kritik af, at de nyuddannede kan for lidt, lyver lønchecken ikke: De kan rigtig meget. Ellers ville de ikke få så høj en løn. De skaber værdi og bidrager med ny viden og nye ideer, konstaterer Henrik Funder, som også hæfter sig ved, at mange nyuddannede bliver headhuntet direkte fra eksamensbordet.

- På trods af, at vi aktuelt har en alt for høj pukkel af ledige nyuddannede, kommer langt de fleste heldigvis hurtigt i job til pæne lønninger. Det er en bekræftelse på, at arbejdsmarkedet har brug for dygtige medarbejdere med et højt vidensniveau. Det er det, virksomhederne skal leve af i fremtiden, siger han.

For de øvrige grupper i lønstatistikken tegner der sig det traditionelle mønster. Ikke-chefer stiger mest – specielt de første år af deres karriere, hvor de stiger med op til 10 pct. om året i takt med at de får flere erfaringer og kompetencer. Cheferne har i en årrække haft en beskeden lønudvikling, og her er der sket en stigning i forhold til sidste år.

Fakta om lønstatistikken

• Lønstatistikken 2016 bygger på besvarelser fra 9.932 privatansatte djøf-medlemmer.
  • 21.235 medlemmer var inviteret til at deltage. Det giver en svarprocent på 47.
  • Data er indsamlet i oktober 2016.
  • Lønningerne i statistikken er opgjort brutto, dvs. inkl. pension og bonus.
  • I beregningerne indgår udelukkende medlemmer med en kandidatgrad.

Yderligere kommentarer kan fås ved henvendelse til Henrik Funder, formand Djøf Privat, tlf. 27 79 07 44.