Flotte danske præstationer ved ungdoms-OL

De 12 danske atleter vender hjem med hele fem medaljer

Torsdag bar Stephanie Grundsøe det danske flag ved afslutningsceremonien, og den olympiske ild slukkede som symbol på, at ungdoms-OL 2018 er slut. For de 12 atleter har det været en lærerig oplevelse, men derudover er der blevet leveret mange flotte sportslige resultater.

”Det har været en fornøjelse at være delegationsleder for det danske hold. Vores atleter har ikke bare deltaget i ungdoms-OL. De har også hver især præget konkurrencerne og sat deres aftryk. At vi vinder fem medaljer er bare et plus og vidner om, at både atleter og trænere har præsteret,” siger Chef de Mission, Mikkel Ørhgaard.

De fem medaljer er fordelt på tre guld, en sølv og en bronze. Triatleten Sif Bendix Madsen formåede at slå til i både den individuelle konkurrence, hvor hun vandt sølv, og i holdkonkurrencen, hvor hun sammen med Italien, Scweiz og Portugal kæmpede sig til guld. Stephanie Grundsøe skød sig til en guldmedalje på 10 m. luftriffel, Jonas Winterberg-Poulsen fægtede sig til bronze, mens Sofie Heby Pedersen og Mie Saabye sluttede hele ballet af med også at vinde guld.

”Én ting er resultater. En anden er alle de ydre faktorer, som spiller ind til sådan et stort event. Man bor med andre atleter fra andre sportsgrene, som man ikke nødvendigvis kender. Der er både danske og internationale medier, som lige pludselig kigger i ens retning og så er der en masse regler som skal overholdes. Alt sammen faktorer, som kan spille ind på atleternes præstation. Men de unge atleter har klaret det hele rigtig flot og det tegner godt for fremtiden,” siger Mikkel Øhrgaard.

Stephanie Grundsøe er én af de unge atleter, som formåede at holde snuden i sporet. Hun kan nu tage hjem med en masse erfaringer samt en guldmedalje.

”Jeg er rigtig stolt over at vinde guld, for det er jo det største, man kan præstere som ungdom og junior. Det har været rigtig spændende at være til dette event, hvor man har mødt en masse mennesker fra andre kulturer og sportsgrene. Jeg føler, at det her har været et rigtig godt indblik i, hvordan det kommer til at blive, hvis man engang kommer til det rigtige OL,” siger Stephanie Grundsøe.

Ungdoms-OL

YOG har haft intet mindre end 3998 konkurrerende atleter samt flere tusind frivillige. Desuden har man valgt at lave det gratis for publikum, hvilket har gjort, at mere end 600.000 billetter er givet væk.

”Det har været et rigtig godt event. Det at man har inddraget befolkningen i ungdoms-OL, så det ikke kun er for trænere og atleter, men også skoler, børnehaver og lokalbefolkningen har gjort, at nogen har fået øjnene op for sport. Desuden har venues været helt fyldte, hvilket har været en kæmpe oplevelse for vores atleter, hvor ikke alle er vant til et kæmpe publikum,” siger Mikkel Øhrgaard.

Om Ungdoms-OL

Ungdoms-OL minder på mange måder om ’de voksnes OL’. Det er en multisportsevent, der foregår over 12 dage med 32 idrætsgrene og 36 discipliner på programmet og med deltagelse af 3.998 atleter fra hele verden.

Da legene åbnede den 6. oktober, tændtes den olympiske ild. Den brænder frem til afslutningsceremonien den 18. oktober.

I 2014 vandt Danmark fem medaljer ved ungdoms-OL i Nanjing, mens det blev til tre medaljer ved det første ungdoms-OL i historien i Singapore i 2010.

Yderligere kommentarer:

Mikkel Sansone Øhrgaard, chef de mission for det danske hold i Buenos Aires, mio@dif.dk, mobil: 51559334.

Foto: DIF (Må bruges til redaktionelt brug)

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.