Flot samlet vækst i omsætningen i bygge- og anlægsbranchen i 2018

Grundformen i dansk økonomi er fortsat god. Og byggeriet var sidste år blandt højdespringerne med en vækst i omsætningen 6,5 procent. Men mangel på ordrer i anlægsvirksomhederne og mangel på kvalificerede medarbejdere i store dele af byggeriet trækker væksten ned. Derfor venter Dansk Byggeri en mere beskeden vækst i år.

Ifølge Danmarks Statistik omsatte bygge- og anlægsbranchen for 276 mia. kr. på hjemmemarkedet sidste år. Det er 16,8 mia. kr. mere end i 2017, hvor den samlede vækst i omsætningen var 6,6 procent, altså stort set på sammen niveau som i år.

- Især byggeriet af nye boliger gav høj aktivitet i 2018, understøttet af en solid bund af renoveringer. Men udsigten til langt færre vej- og baneprojekter trækker i modsat retning. Vi forventer en fortsat vækst i omsætningen i år, men i et mere udfordret marked, så væksten i år kommer næppe over fem procent, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Ser man på det samlede erhvervsliv, var der en meget flad udvikling mod slutningen af 2018, så det samlede 2018-resultat blev trukket ned på en beskeden vækst i omsætningen på 2,6 procent på hjemmemarkedet i 2018.

Arbejdskraft og mangel på infrastrukturplan er de vigtigste udfordringer
Når Dansk Byggeri venter en lavere vækst i omsætningen i år, skyldes det en tosidet udfordring for bygge- og anlægsbranchen.

- På den ene side er der fortsat mange både store og små byggevirksomheder, som har svært ved at få de medarbejdere, de skal bruge. Det er ikke en udfordring, som går væk af sig selv, blot fordi toppen bliver taget af tempoet i dansk økonomi. På den anden side er der anlægsvirksomheder, som i 2019 må drosle ned for medarbejderstaben, mens vi venter på en langsigtet infrastrukturplan, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02