Flora Danica Jewellery

Flora Danica fejrer 70-års jubilæum med nye ejere og store ambitioner for det ikoniske danske smykkebrand

Det danske smykkemærke, Flora Danica, der i 1952 opfandt teknikken til forgyldning af blomster er nu genopstået. Brandet, der de sidste mange år har ligget i dvale, er blevet opkøbt med det formål at relancere det ikoniske danske smykkemærke. Ambitionen for de nye ejere er at tage Flora Danica tilbage til rødderne fra 1950erne og relancere de mest ikoniske og bedst sælgende serier fra virksomhedens 70år lange historie.
Ejerne fra venstre: Martin Glisby, Karina Glisby Kerrn, Nicolai Bergmann. Foto: Andrea Brandt

Teamet bag relanceringen af Flora Danica er ægteparret Karina og Martin Glisby Kerrn, der i tæt partnerskab med den verdenskendte danske blomsterkunstner, Nicolai Bergmann, har ambitioner om, i første omgang, at relancere Flora Danica i Japan og på det danske hjemmemarked. Flora Danica var i starten af 1980erne en af danmarkshistoriens største internationale smykkesuccesser; og nu er tiden kommet til genrejsning af det traditionsrige og ikoniske danske brand.

Siden overtagelsen er de første 11 måneder af jubilæumsåret gået over al forventning, og som led i fejringen af jubilæet har Flora Danica netop relanceret de fem mest populære serier gennem virksomhedens 70 år lange historie: Firkløver, Græs, Forglemmigej, Dild og Persille.

Kreativ direktør, Karina Glisby Kerrn, udtaler: ”Tiden er med os. Vintage og retro designs er populære som aldrig før, og folk på tværs af generationer sætter samtidig pris på vores historie og det bæredygtige element i Flora Danica. Som stifteren af Flora Danica, Orla Eggert, formulerede det tilbage i 1952: ”En blomst for livet” og ”Naturens eget design”. Naturens eget design går jo aldrig af mode og Flora Danica smykker bliver arvet gennem flere generationer. ”

Kulturarven i Flora Danica lader sig ikke fornægte og de nye ejere er både ydmyg og stolte over, at kunne fejre den succesfulde relancering af et brand med så stolte traditioner og historik:

• 1952: Eventyret starter: Eventyret om Flora Danica går tilbage til 1952, hvor den folkekære varietékunstner, Orla Eggert, og hans hustru, Grethe, udviklede ideen om at lave smykker baseret på naturens unikke design. Flora Danica var den første og eneste virksomhed i verden, der kunne forgylde og forevige blomster.
  • 1960: En krone for en firkløver: Allerede i 1960erne fik Flora Danica svært ved at skaffe alle de blomster og blade, der skulle bruges i den voksende smykkeproduktion. Specielt var det svært at skaffe alle de firkløvere som kunderne efterspurgte. Blot én ud af titusinder kløvere er en firkløver, derfor var der fast en annonce i avisen som opfordrede folk til at aflevere firkløvere hver søndag - og som belønning var der 1 kr. pr. firkløver.
  • 1970: Nye tider: For at kunne følge med den stigende efterspørgsel startede Flora Danica i 1970erne med at producere smykkerne i massivt sterlingsølv. Smykkerne var – og er stadig den dag i dag – baseret 100% på de originale afstøbninger af blomster og blade fra den danske natur i 1950erne og 1960erne. Stifter Orla Eggert dør i 1973 og Orla’s hustru, Grethe, overtager ledelsen.
  • 1980: International succes. Efterspørgslen eksploderede og i starten af 1980erne blev Flora Danica smykker solgt i 53 forskellige lande verden over. Flora Danica var en historisk dansk smykkesucces på den internationale scene.
  • 1992: Dronning Margrethes design: I 1992 blev Flora Danica, af det Danske Hof, bedt om at fremstille en speciel erindringsbroche, personligt designet af Hendes Majestæt Dronning Margrethe. Brochen blev givet som en personlig gave af Dronningen til alle gæster ved regentparrets sølvbryllup.
  • 2013: Prinsessens diadem: Flere spektakulære begivenheder har kastet glans over Flora Danicas historie. Flora Danica har bl.a. designet og produceret et diadem for Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie.
  • 2021: Nye ejere og ambitioner: Sammen med den verdensberømte danske blomsterkunstner, Nicolai Bergmann, overtog ægteparret, Karina og Martin Glisby Kerrn, i april 2021 Flora Danica. Deres fælles ambition er at tage det traditionsrige brand tilbage til rødderne, og relancere de mest ikoniske og succesfulde serier i et endnu mere elegant og tidssvarende design.

Relanceringen og jubilæumsfejringen fandt sted i Nicolai Bergmanns butik d.18. november i København med besøg af bl.a. Lisbeth Østergaard, Sarah Zobel. Jesper Høvring, Charlotte Sparre, Lotte Freddie, Tina Lund og Allan Nielsen og Thomas Evers Poulsen.

Smykkerne forhandles på floradanica.com og Illums Bolighus.

Tuborg Boulevard 12
www.floradanica.com

Adm.direktør Martin Glisby Kerrn +45 20 76 89 38,
martin@floradanica.com