Flest vil anbefale Lærerstandens Brandforsikring

Hvilke varemærker vil flest anbefale til venner og familie? Se hele YouGov BrandIndex’ Brand Advocacy Rankings 2019 her.

YouGov BrandIndex lancerer hvert år en liste over, hvilke virksomheder og brands, der er bedst til at skabe ambassadører, altså kunder, der vil anbefale deres brands. Lærerstandens Brandforsikring topper årets Brand Advocacy Ranking, mens Totalkredit er det varemærke, som har rykket mest siden sidste år.

Lærerstandens Brandforsikring er igen i år Danmarks mest anbefalede selskab med en score på 72,4. Sygeforsikringen Danmark har til gengæld overhalet MobilePay og indtager andenpladsen med en score på 71,1. MobilePay lander på en tredjeplads med en score på 69,5.

MobilePay har fået selskab af en anden mobilbetalingsløsning på top 10, nemlig Apple Pay som kommer ind på rankingen på en sjetteplads med en score på 63,2. Ifølge YouGovs analyse af markedet for mobilbetaling i Norden, har målgruppen, som anvender mobilbetaling hver dag, en mere positiv opfattelse af Apple Pay end befolkningen generelt.

Bilbranchen er generelt dygtige til at skabe mærkeambassadører, og i år gør to nye bilmærker Mercedes-Benz og Audi selskab. BMW indtager niendepladsen, og KIA tager den sidste plads på top 10. Skoda er til gengæld ude af årets top 10.

Finansbranchen er fået mange tæsk i medierne de sidste par år, men den sidste nyhed på årets top 10 går til den digitale bank, Nordnet, som indtager femtepladsen med en score på 64,3.

Totalkredit er årets højdespringer

Totalkredit er årets højdespringer og har forbedret sin Brand Advocacy-score med 9.4 point til 20,6. Totalkredit endte i februar 2016 i et stormvejr efter at have varslet højere bidragssatser for kunder hos Nykredit og Totalkredit og fik megen negativ PR og omtale i 2016 som følge deraf. Siden da har Totalkredit (og Nykredit, som også er på top-10 listen over højdespringere) gået frem målt på forskellige imageparametre.

TV 2 PLAYs satsninger på indhold som Kriger og Klovn kan have bidraget til Tv 2 PLAYS placering som den anden store højdespringer. TV 2 PLAY har forbedret sin Brand Advocacy-score med 9.3 point til 40,4 det seneste år, hvor mærket ser et tilsvarende løft i kundetilfredshed, omtale og kvalitet.

I ifølge segmenteringsværktøjet YouGov Profiles, er TV 2 PLAYs brand ambassadører overrepræsenterede i Nordjylland, og så er de ofte mellem 18-39 år. De foretrækker i højere grad end den generelle befolkning reality- og underholdningsprogrammer.

Om YouGov BrandIndex rankingen

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 400 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i Brand Advocacy-score viser de varemærker, der har de største stigninger i Brand Advocacy-score fra 1. november 2018 til og med 31. oktober 2019 sammenlignet med samme periode 2017-2018.

Læs mere her https://yougov.dk/find-solutions/brandindex/

Se rankings fra andre lande https://www.brandindex.com/ranking/denmark/2019-advocacy

Image: Getty

Download

Brand advocacy-scoren findes ved, at man spørger respondenter, hvilke mærker de vil ANBEFALE til venner, familie eller kollegaer, og hvilke de vil anbefale dem at UNDGÅ. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser. Data er et samlet gennemsnit for alle interview med kunder af de enkelte brands i perioden 1. november 2018 til og med 31. oktober 2019. Vi har kun medregnet brands, som har opnået minimum 200 interview i perioden.

Download

Vi forbinder data og giver dig muligheder

YouGovs Plan & Track-værktøjer hjælper vores kunder med at identificere og forstå deres kernekundesegmenter og følge effekten af reklame-, markedsførings- og PR-strategier og kampagner og løbende måle varemærkeopfattelsen.

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af mere end 300 brands. Der måles på brands indenfor flere sektorer, så som kunde på BrandIndex får du ikke bare et real-tids billede af dit eget brand, men også sundhedstilstanden på dine konkurrenter og sektoren som helhed.

BrandIndex gennemføres både på nationalt og internationalt plan. Du kan overvåge dit brand i et enkelt land, sammenligne på tværs af lande eller overvåge det samlede billede.