Flertal vil friholde uddannelser for besparelser

Ungdomsuddannelser og videregående uddannelser skal ikke rammes af grønthøsterbesparelser, mener et klart flertal af danskerne

De store planlagte nedskæringer på uddannelsesområdet, der frem til og med 2020 skal spare to procent hver år, vækker ikke den store begejstring hos danskerne. Samlet set mener 63 procent, at uddannelsesområdet skal friholdes, mens kun 23 procent af vælgerne mener, at uddannelsesområdet skal spare. Det viser en ny måling foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.

I rød blok vil tre ud af fire vælgere fritage uddannelserne for besparelser. I blå blok ser 48 procent af vælgerne gerne uddannelsesområdet fritaget for besparelser, mens 39 procent bakker op om besparelserne.

Formanden for IDAs Uddannelses- og Forskningsudvalg Sara Grex opfordrer på baggrund af målingen politikerne til at genoverveje de løbende milliardbesparelser på uddannelsesområdet.

”Man skyder bevidst sig selv i foden ved at trække så massive besparelser ned over vores uddannelser. Danmark skal leve af viden og kloge hoveder, og hvis der skal spares år efter år, vil det med sikkerhed få store konsekvenser for kvaliteten af vores uddannelser,” siger hun.

Undersøgelsen viser også, at der er forskel på om vælgerne vil fritage uddannelserne for grønthøsteren. Kun blandt vælgere fra Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er der et lille flertal, som ikke vil friholde uddannelserne for besparelser. Men blandt vælgerne i både rød og blå blok er der flertal for, at uddannelsessystemet ikke skal være omfattet af besparelserne.

”Når stort set alle er modstandere af beslutningen, virker besparelserne endnu mere mærkværdige. Vi står allerede nu med stor efterspørgsel på teknisk og naturvidenskabelig arbejdskraft. Samtidig viser en prognose fra den teknologiske alliance Engineer the future, at vi vil mangle 13.500 højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig baggrund i 2025. Udfordringen bliver dog ikke løst ordentligt, hvis vi står tilbage med flere årgange af discount-uddannede,” siger Sara Grex.

Mener du, at man bør friholde ungdomsuddannelser og videregående uddannelser for besparelser - og finde pengene på anden måde?

Blok

Rød blok