Flertal er klar til at betale mere for grøn omstilling

Danskerne vil gerne bakke økonomisk op om omstilling til vedvarende energi

9 ud af 10 danskerne bakker op om den planlagte omstilling til vedvarende energi inden 2050, og et markant flertal på 63 procent er endda klar til at betale mere for strøm og varme for at nå målet.

Det viser en ny måling foretaget af Userneeds for IDA, hvor formand Thomas Damkjær Petersen ser danskernes tilkendegivelser som et klart mandat til Christiansborg.

”Udmeldingen giver et spillerum til politikerne, hvor de kan agere på en lidt større bane, og kan sætte skub i grønne investeringer. Hurtigere etablering af flere havvindmølleparker og genindførsel af afgiftsfritagelsen på el- og hybridbiler er oplagte steder at starte,” siger han.

Undersøgelsen viser også, at der er forskel på vælgernes lyst til at betale mere for strøm og varme, alt efter hvilket parti, de stemmer på. Viljen til at betale mere for den grønne omstilling er størst blandt vælgerne hos Radiale Venstre og Alternativet, mens de der sætter krydset ved Dansk Folkeparti og Nye Borgelige ikke er så begejstrede for tanken.

IDAs formand hæfter sig dog ved, at vælgerne hos Nye Borgelige og Dansk Folkeparti ikke alle er afvisende.

”Selv blandt vælgerne hos de mest kritiske partier er omkring hver tredje af dem klar til at betale mere for strøm og varme for at nå målet, så det ser på ingen måde sort ud,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Det overordnede mål i dansk energipolitik er at omstille hele Danmarks energiforsyning (el, varme og transport) til vedvarende energi (fx sol, vind og biomasse) i 2050.

Synes du man skal fortsætte med det mål?

Parti

15%

10%

4%