Flere virksomhedsejere laver hjemmesiden selv

Der er sket markante ændringer på markedet for udvikling af hjemmesider i løbet af de seneste år, da der er blevet introduceret en lang række nye værktøjer.

Mange af disse værktøjer har medført, at folk uden den store erfaring med hverken webdesign eller programmering, har mulighed for at lave sine egne hjemmesider.

Dette har resulteret i, at flere ejere af mindre virksomheder vælger at lave deres egen hjemmeside. Med disse værktøjer er det nemlig muligt, uden at skulle programmere.

Handler ofte om at spare penge

Der er mange årsager til, at virksomhedsejerne vælger at lave deres hjemmesider selv. For langt de fleste handler det dog om, at de ønsker at spare penge.

Det skal nemlig ikke være nogen hemmelighed, at det nemt kan ende med at blive en dyr fornøjelse, hvis man vil have lavet en professionel hjemmeside af et webbureau.

I stedet for at kaste et stort beløb efter et webbureau, er der mange, der vælger at kaste sig ud i at lave hjemmesiden på egen hånd.

Og formår de at ramme plet, er det bestemt også noget, der kan give dem en mærkbar besparelse – især i opstartsperioden, hvor mange kun har få kroner at rutte med.

Betyder det, at webbureauerne uddør?

Det er noget, der har ført til spekulation om, hvorvidt webbureauerne kan være på vej til at uddø. Vil det betyde, at der i fremtiden ikke er brug for sådanne bureau, fordi man selv kan lave hjemmesider?

Til trods for, at de fleste kan lave sin egen hjemmeside ved hjælp af et af de mange moderne værktøjer, er det ikke alle, der gør det. Og det er der faktisk flere årsager til.

Først og fremmest er der mange, der ved, at de får et bedre resultat hos et webbureau. Dertil er der også mange, der ved, at de vil kunne skabe større værdi for deres forretning, ved at lægge deres fokus et andet sted.

Flere værktøjer ser dagens lys

Selvom det ikke er alle, der har interesse i at lave sin hjemmeside selv, er der hele tiden nye værktøjer, der ser dagens lys.

Mange af værktøjerne byder dog også på fordele for webbureauerne, der har mulighed for at levere hjemmesider, som kunderne selv har mulighed for at redigere og ændre, uden kendskab til programmering.

Det betyder, at de i højere grad har mulighed for at levere en hjemmeside, som de ikke fremadrettet skal yde service eller assistance til, da kunden kan selv.