Flere virksomheder skal gøre verdensmål til en god forretning

Industriens Fond og Dansk Industri lancerer et ambitiøst projekt, der skal få flere virk-somheder til at arbejde med FN’s verdensmål og omsætte dem til forretning og flere dan-ske arbejdspladser.

Da statsledere fra hele verden for nøjagtig to år siden satte deres underskrift på FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling, blev der sat punktum for mange og lange diskussioner om, hvad der er de største udfordringer på kloden.

Samtidig var det startskuddet på et globalt kapløb for de lande og de virksomheder, der leverer løsninger til at indfri målene. Derfor skal endnu flere virksomheder arbejde med, hvordan de kan bidrage og samtidig gøre en god forretning ud af det. Det mener Industriens Fond og Dansk Industri, der skyder et stort udviklingsprojekt for 8 mio. kroner i gang.

- Med FN’s verdensmål har vi fået et fælles, globalt sprog. Regeringer, byer, investorer, virksomheder og NGO’er i hele verden taler om, hvordan målene bliver til virkelighed. Derfor ser vi allerede nu en stigende tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Cleantech, fødevarer, byudvikling, vand- og energiløsninger er eksempler på danske styrkepositioner, og med den øgede efterspørgsel efter den slags produkter og løsninger, kan danske virksomheder bruge verdensmålene som en ledetråd i innovationsarbejdet, siger adm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond, der har støttet det nye initiativ for at styrke dansk erhvervslivs strategiske indsats på et område, som vil få afgørende betydning for virksomhederne i de kommende år.

Konkret skal 20 virksomheder igennem et forløb, hvor de udvikler løsninger af enkelte delmål og på den måde bidrager til at opnå FN’s 17 verdensmål. Virksomhederne vil efterfølgende være danske klasseeksempler på, hvordan man kan gøre en forretning ud af at løse nogle af de vigtigste udfordringer, vores samfund står over for.

- Projektet er et klart signal til verden om, at dansk erhvervsliv tager de globale udfordringer alvorligt. Men det er nyt farvand for mange virksomheder at navigere i FN’s verdensmål, så det forsøger vi at hjælpe dem med. Filantropi og forretning kan sagtens gå hånd i hånd, og for danske virksomheder er det at tage et samfundshensyn allerede en helt naturlig del af at drive virksomhed. Det kan give os et vigtigt forspring. For når hele verden går i takt og taler om verdensmålene, vil der også opstå et krav fra markedet om at levere. Og konkurrencen om at levere vil blive større. Derfor er projektet i ligeså høj grad et tiltag, der skal hjælpe virksomhederne til at tænke i retning af verdensmålene og på den måde gribe nye forretningsmuligheder, siger adm. direktør Karsten Dybvad, Dansk Industri.

Projektet får også deltagelse af Global Compacts danske netværk og sker desuden i et samarbejde med blandt andre UNDP, State of Green, Food Nation, Copenhagen Business School og Verdens Bedste Nyheder. Projektet har indtil videre en varighed på 2½ år.

Projektet ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning” præsenteres på generalkonsulatet i New York i forbindelse med FN’s generalforsamling disse dage. Industriens Fond har gennem flere forskellige indsatser afsat 15 mio. kroner til danske virksomheders arbejde med FN’s verdensmål.

Læs mere om FN’s 17 verdensmål her

Yderligere oplysninger
Seniorkonsulent Henrik Schramm Rasmussen, DI, tlf.: 2949 4644, e-mail: hsr@di.dk

Pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, DI, tlf.: 2347 7178, e-mail: jlra@di.dk

Formidlingsansvarlig Ole Østrup, Industriens Fond, tlf.: 23800660, e-mail: oos@industriensfond.dk

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.