Flere virksomheder har åbnet dørene for flygtninge

Over dobbelt så mange flygtninge kom i 2015 i aktivering på en virksomhed i forhold til året før. ”En meget positiv udvikling”, siger LO's formand Lizette Risgaard. Hun glæder sig samtidig over, at der ikke er tegn på, at andre arbejdsløse på den baggrund skubbes længere væk fra aktivering.

Fra 2014 til 2015 steg antallet af virksomhedsrettede aktiveringsforløb for flygtninge fra 2.900 til 6.700, hvilket er mere end en fordobling.

I fuldtidsstillinger svarer det til en stigning fra 486 personer i 2014 til 1.059 personer i 2015, der var i såkaldt virksomhedsrettet aktivering inden for integrationsprogrammet.

Det samlede antal flygtninge, der blev aktiveret, steg i perioden fra 10.600 til 16.300 personer.

Godt udgangspunkt for trepartsforhandlingerne
– Det virker som om, der er en stigende interesse blandt virksomhederne for at bidrage til at løfte opgaven med at integrere de nyankomne. Det er et godt udgangspunkt for trepartsforhandlingerne, hvor regeringen har varslet, at vi bl.a. skal drøfte, hvordan endnu flere flygtninge og familiesammenførte kommer ud på danske virksomheder.

Den virksomhedsrettede aktivering er nemlig stadig ikke lige så udbredt blandt flygtninge som blandt andre sammenlignelige grupper på kanten af arbejdsmarkedet. Ifølge LO’s beregninger var der i 2015 fire virksomhedsrettede aktiveringsforløb pr. 10 flygtninge, mens det tilsvarende tal for alle kontanthjælpsmodtagere var over 5. Desuden er forløbenes varighed i gennemsnit længere for kontanthjælpsmodtagere sammenlignet med personer i integrationsprogrammet.

Ingen tegn på at flygtninge fortrænger kontanthjælpsmodtagere
– Det gode er, at det ser ud til, at flygtninge ikke fortrænger andre grupper som eksempelvis kontanthjælpsmodtagerne fra aktivering ude på arbejdspladserne. Tværtimod viser det sig, at virksomhederne både benytter sig af flygtningenes og kontanthjælpsmodtagernes arbejdskraft, siger Lizette Risgaard.

– For os er det vigtigt, at aktiveringen af flygtninge på arbejdsmarkedet sker i balance med alle de andre personer, som også mangler et ståsted på arbejdsmarkedet. Når det er vigtigt, at flygtninge kommer ud på arbejdspladserne, er det fordi, det er her man lærer sproget, den danske arbejdspladskultur og faget at kende. Men vi er langt fra målet, for selv om flere virksomheder har åbnet dørene, er der brug for endnu flere pladser, siger Lizette Risgaard.

Læs notat her

Kontakt:
Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14 eller
økonom i LO Morten Aastrup, tlf. 35 24 61 31.