Flere virksomheder gik konkurs i 2016

Antallet af konkurser er steget med 18 pct.

København, 16. januar 2017

2016 blev et omskifteligt år for de danske virksomheder, hvoraf mange måtte kaste håndklædet i ringen og helt opgive at betale deres gæld. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I alt gik 2.364 aktive virksomheder konkurs i løbet af 2016, hvilket er 18 pct. flere end i 2015. Som følge af konkurserne er over 11.000 fuldtidsjob er gået tabt.

- Desværre må vi konstatere, at 2016 langt fra bød på det opsving, som mange ellers havde håbet på. Tværtimod kæmper mange virksomheder med økonomisk usikkerhed og markedsmæssige forandringer. Hertil skal lægges den politiske tumult, der har fulgt i kølvandet på Brexit og det amerikanske præsidentvalg. Det giver en afventende stemning, siger partner i Deloitte, Sten Peters.

Ifølge Sten Peters er der en direkte sammenhæng mellem virksomhedsejernes forventninger til fremtiden og det faktiske antal af konkurser:

- Det er klart, at hvis man som virksomhedsejer har ringe tiltro til fremtiden, har man langt mindre lyst til eksempelvis at kautionere for gæld eller skyde frie midler fra privatøkonomien over i virksomheden. Oveni dette kommer også bankernes forsigtighed, der kan være med til at fremskynde en del konkurser. Det er en tydelig tendens, vi ser lige nu.

Ud over en generel økonomisk afmatning har også truslen fra nye, digitale konkurrenter fået nogle virksomhedsejere til at dreje nøglen om.

- Uanset om man leverer en serviceydelse, producerer et produkt eller tjener penge på handel, er man i dag nødt til at tage stilling til digitaliseringen. Her er der ganske enkelt nogle virksomhedsejere, der er klar til at foretage de nødvendige investeringer, mens andre vælger at opgive på forhånd. Også det kan bidrage til et øget antal konkurser, siger Sten Peters.

Ifølge Sten Peters er det endnu for tidligt at give en samlet prognose for 2017, men det nye år ser lige nu ud til at blive både usikkert og svært:

- Desværre er der ikke nogen umiddelbar udsigt til, at den politiske og økonomiske uro forsvinder. Dermed kan 2017 kan meget let gå hen at blive et svært år for de danske virksomheder, hvoraf mange skal finde helt nye forretningsmodeller for at overleve.

Ifølge Danmarks Statistik stod handels- og transportområdet for en tredjedel af konkurserne i 2016, mens bygge- og anlægsbranchen tegnede sig for en femtedel.

Tallene stammer fra Danmarks Statistik. De findes her: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=22611

stpeters@deloitte.dk

Sten Peters

Sten Peters er partner i Deloitte og ekspert i de forhold, der vedrører ejerdrevne virksomheder.