Flere unge kvinder bliver iværksættere i Midtjylland

Region Midtjylland oplever en flot fremgang, når vi kigger på den procentvise udvikling af kvindelige iværksættere under 25 år Det viser det nye Iværksætterindblik 2021. Iværksætterindblikket er en samling af aktuel viden om, hvordan det står til med dansk iværksætteri. Der er fokus på de nyetablerede virksomheder, både overordnet set og opdelt på parametre såsom geografi, køn, alder og uddannelse.

Flere kommuner i Region Midtjylland oplever en flot procentvis fremgang, når vi kigger på udviklingen af kvindelige iværksættere i perioden fra 2014-2019. Her er det især kommunerne Norddjurs, Skanderborg, Favrskov og Hedensted, som har oplevet en fremgang i antallet af virksomheder, som kvinder står bag. I Struer Kommune står der en kvinde bag hver femte nystiftet virksomhed i 2019.

”Årets Iværksætterindblik viser to positive tendenser. Vi begynder at se, at andelen af kvindelige iværksætter stiger, og at der er endnu flere unge, som springer ud som iværksætter. Det er dejligt at se, at de mange indsatser, som både Fonden for Entreprenørskab og andre aktører har sat iværk for at fremme iværksætteri bland både unge og kvinder, begynder at vise sig i statistikkerne. Jeg tror, at både den stigende offentlige opmærksomhed på iværksætteri, antallet af rollemodeller, og de mange indsatser i vores uddannelser har medvirket til denne udvikling”, siger Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Høj omsætning blandt iværksættere i Midtjylland

I Region Midtjylland viser Iværksætterindblikket høj omsætning blandt både kvindelig og mandlige iværksætter. Den gennemsnitlige omsætning for virksomheder stiftet i 2014, og som stadig er aktive i 2019, ligger i Region Midtjylland over landsgennemsnittet for både de kvindelige og mandlige iværksættere.

Læs hele Iværksætterindblikket her: https://prod-undervisningsportalen.azurewebsites.net/media/b3djddwu/iv%C3%A6rks%C3%A6tterindblikket_e2021-2.pdf