Flere udenlandske bygge- og anlægsarbejdere i Nordjylland

Flere og flere ansatte i den nordjyske bygge- og anlægsbranche har et udenlandsk pas. Det er især medarbejdere fra Polen, der får job i Nordjylland. Men også de rumænske håndværkere har fået øjnene op for landsdelen, viser en analyse fra Dansk Byggeri.

Sidste år arbejdede der 830 fuldtidsbeskæftigede udenlandske medarbejdere i den nordjyske bygge- og anlægsbranche. Det er en markant stigning i forhold til 2014, hvor der var 454 udenlandske håndværkere.

- Også i Nordjylland kæmper flere virksomheder med at skaffe nok kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det godt, at der kommer flere medarbejdere hertil fra udlandet, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Krogh Holm.

Flest polske og rumænske håndværkere
Dansk Byggeris opgørelse viser, at der på tværs af landsdelene er forskel på, hvor de udenlandske medarbejdere kommer fra. I Nordjylland er der, med en andel på 38 procent, absolut flest håndværkere fra Polen.

- De seneste to år er der også næsten sket en fordobling i antallet af bygge- og anlægsarbejdere fra Rumænien. Sidste år var der 102 rumænere i den nordjyske bygge- og anlægsbranche, siger Henrik Krogh Holm.

I Nordjylland er 4,4 procent af alle fuldtidsbeskæftigede ansatte i bygge- og anlægsbranchen fra udlandet. Det er noget lavere end landsgennemsnittet på 9,1 procent.

Analysen omfatter kommunerne: Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og Aalborg.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Krogh Holm, telefon 24 88 71 71
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.