Flere sundhedsinitiativer på hovedstadens arbejdspladser

50 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Hovedstaden har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en lille fremgang på 1 procentpoint i forhold til sidste år, hvor tallet var 49 procent, og over landsgennemsnittet på 48 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.
Adspurgte i Region Hovedstaden sammenlignet med alle regioner.

Halvdelen af de adspurgte på arbejdspladser i Region Hovedstaden har iværksat sundhedsinitiativer, viser en ny rundspørge foretaget af Norstat for Dansk Erhverv i anledning af konkurrencen "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018". Dermed placerer regionen sig et lille stykke over landsgennemsnittet på 48 procent.

Sundhedsinitiativer skal frem i lyset

Konkurrencen, som er iværksat af Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare, skal være med til at hylde og kaste lys på alle de gode sundhedsinitiativer, der lever ude på landets arbejdspladser. For sundhed på arbejdspladsen er ikke kun gavn og glæde for den enkelte medarbejder. Det kan også ses på den økonomiske bundlinje i form af færre sygedage.

- Det er super flot, at halvdelen af de adspurgte i Region Hovedstaden svarer, at de har sundhedsinitiativer på deres arbejdsplads. Det viser jo, at det allerede er noget, som prioriteres rundt omkring på arbejdspladserne. Selv om der også er plads til forbedringer, er det virkelig et skridt i den rigtige retning. For sundhedsinitiativer kan være med til at løfte medarbejdere både mentalt og fysisk. Dette afspejles jo også i undersøgelsen, som Norstat har lavet for Dansk Erhverv, hvor næsten to tredjedele på landsplan siger, at sundhedsinitiativer har en positiv betydning.

- Med konkurrencen om Danmarks Sundeste Arbejdsplads sætter vi fire organisationer nu fokus på de gode initiativer, der allerede findes på de danske arbejdspladser, så vi kan få dem bredt ud og frem i lyset, så andre virksomheder kan inspireres af dem, siger Katrina Feilberg Schouenborg, sundhedspolitisk fagchef i Dansk Erhverv.

Sundhedstiltag har positiv betydning

Ifølge rundspørgen fra Norstat for Dansk Erhverv er 64 procent af de adspurgte på landsplan enige i, at sundheds- og trivselstiltag har positiv betydning for vurderingen af deres arbejdsplads.

- Det er oplagt at tænke arbejdspladsen ind som arena for sundhed. Og det er der heldigvis mange virksomheder, der allerede gør. Men som rundspørgen viser, så er der stadig rum for forbedring.

- Med konkurrencen ønsker vi fire partnere at sætte fokus på sundhedsinitiativer på arbejdspladsen, så de kan inspirere andre og vise, at sundhed ikke er én ting, men kan gøres på mange måder. Derfor er konkurrencen for alle – små som store, offentlige og private arbejdspladser – så længe man har iværksat et sundhedstiltag, der virker, kan man være med, siger Søren Agerskov Hansen, Key Account Executive i Falck Healthcare.

Om initiativet og konkurrencen

Konkurrencen ”Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018” blev skudt i gang 1. marts. Alle kan indstille og stemme på de bedste initiativ inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Den 22. maj 2018 kåres vinderne i hver af landets fem regioner, og de dyster derefter om at vinde selve ’Initiativprisen 2018’. Landsvinderen kåres 29. maj 2018.

Alle indstillede sundhedsinitiativer fra regionerne offentliggøres løbende på http://sundestearbejdsplads.dk/deltagere/

Indstillinger og afstemning kan ske her www.sundestearbejdsplads.dk

"Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen 2018" er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare, der tilsammen er i løbende kontakt med størstedelen af Danmarks befolkning.

Kilder:
Norstat for Dansk Erhverv, marts 2018
KANTAR Gallup for partnerne bag initiativet, februar 2017

Jesper Hjorth Jespersen, kommunikationskonsulent, 41 91 91 02

Dansk Firmaidrætsforbund:
Sigrid Ellegaard, kommunikationskonsulent, 53 66 11 04

Dansk Erhverv:
Line Lagoni Leonhard, pressekonsulent, 29 99 40 69

Falck Healthcare:
Søren Agerskov Hansen, Key Account Executive, 29 40 15 63

Adspurgte i Region Hovedstaden sammenlignet med alle regioner.
Adspurgte på landsplan.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?