Flere studerende kræver flere midler

Det er rigtig godt, at et rekordstort antal unge, i lyset af coronakrisen, har valgt at søge ind på en videregående uddannelse. Nu er det politikernes opgave at sørge for, at der er finansiering til at sikre kvalitetsuddannelser til de mange nye studerende. Det mener hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra netop de videregående uddannelser.

94.604 unge har i år søgt optagelse på en videregående uddannelse. Det er 7 procent flere end sidste år. Det viser den netop offentliggjorte opgørelse over årets ansøgertal.  Det glæder Akademikernes formand Lars Qvistgaard, at så mange unge vil uddanne sig:

“Vi skal bruge krisetider til at uddanne os og blive dygtigere. Derfor er det rigtig godt at så mange unge, i lyset af coronakrisen, vælger at uddanne sig. Vi skal ud af krisen dygtigere, end vi gik ind i den”.

Desværre har politikerne endnu ikke fundet finansiering til de mange nye studerende. Da politikerne for nyligt vedtog at oprette 5.000 nye studiepladser for at imødekomme den forventede stigning i ansøgertal, fandt de kun finansiering frem til 2021. Det er ifølge Akademikerne ikke godt nok:

“Det er klart, det koster penge at give 5.000 ekstra studerende en god uddannelse. Derfor skal politikerne på banen og sørge for, at uddannelsesinstitutionerne har penge til at løfte den opgave”. Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Uddannelsernes økonomi er i forvejen presset, efter flere års nedskæringer. Nu skal de løfte en stor og vigtig opgave med at sikre dygtige unge, der kan bidrage til, at vi kommer på ret kurs igen. Den opgave kan de selvfølgelig ikke stå alene med”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget27.7.2020 18:01:00 CESTPressemeddelelse

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.