DSK - De Samvirkende Købmænd

Flere spiser kød med hjertet på rette sted

Del

Dyrevelfærdsmærket er nu på hver fjerde pakke dansk svinekød i butikker. REMA 1000 og MENY er klar til at sælge kylling mærket med hjerter

Dyrevelfærdsmærket kan nu fejre et år i køledisken hos bl.a. REMA 1000 og MENY. De to kæder er blandt frontløbere for det statslige dyrevelfærdsmærke med et, to eller tre hjerter. Og snart vil kyllinger mærket med det statslige dyrevelfærdsmærke også være i køledisken.

Miljø- og fødevareministeriet har samlet tal fra branchen, som viser, at hver fjerde pakke dansk svinekød i butikkerne nu er mærket med mindst et hjerte.

Den stigende appetit på dyrevelfærd glæder miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, der nu vil udvide mærkningsordningen, så den kan omfatte de kyllingeproducenter, der også gerne vil løfte velfærden for deres dyr.

- Det er dejligt at se, at Dyrevelfærdsmærket på et år er vokset så markant. Det viser, at danskerne går efter dyrevelfærd, når de køber ind – og at de har kendskab og tillid til mærket. Nu planlægger vi at udvide mærket til også at omfatte kyllinger, så danskerne også kan købe ind med hjertet, når de køber kylling, siger Jakob Ellemann-Jensen.

Kyllinger mærket med det statslige dyrevelfærdsmærke ventes at være klar til salg i løbet af efteråret.

De Samvirkende Købmænd, som har medvirket i tilblivelsen af dyrevelfærdsmærket til såvel grisekød som kyllingekød, er også yderst glad for udviklingen og ser allerede frem til endnu flere mærkede produkter:

- Vi er rigtigt glade for samarbejdet med ministeriet, landbrugets organisationer og konkurrenter om dette fælles projekt til fordel for dyrevelfærden, og jeg vil også benytte denne lejlighed til - endnu en gang - at opfordre Coop til at tilslutte sig det statslige mærke. Og vi slutter ikke med kyllingerne. Flere produkter vil helt sikkert komme til de kommende år, siger John Wagner, adm. direktør i DSK.

Det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke blev for et år siden lanceret i MENY Vermlandsgade på Amager, hvor daværende miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen havde store forhåbninger til, at det nye mærke kunne skabe bedre dyrevelfærd i danske svinestalde.

Hos Dagrofa, der leverer grisekød, der er mærket med tre hjerter som enten Friland eller Friland Økologi til bl.a. MENY, viser tallene, at dyrefærdsmærket nu udgør 22 pct. af det årlige salg af grisekød.

Hos REMA 1000 har grisekød med et hjerte og tre hjerter opnået andele på henholdsvis ni og seks pct. Men et boom i salget er på vej i discountkæden, som midt i marts lancerede frilandsgrise fra Peter og Lene med tre hjerter.

Som optakt til ét års dagen for Bedre Dyrevelfærd har Fødevarestyrelsen søsat sin tredje kampagne for mærket i perioden den 23. maj til 17. juni under overskriften ”Har du hjertet på rette sted?” Man kan deltage i en quiz og vinde et gavekort på 5.000 kr. til et grillarrangement.

Købmand Max Skov Hansen fra REMA 1000 på Søndre Fasanvej i Valby forudser, at grisekød med tre hjerter fra Peter og Lene sammen med Friland Økologi på sigt vil kunne komme til at udgøre op mod 40 pct. af salget på grisekød. Det er omtrent samme andel som for økologisk frugt og grønt.

- Bedre dyrevelfærd vil ligesom økologien slå hurtigst og stærkest i gennem i de største byer, mener Max Skov Hansen og understreger, at det er den gode historie, som købmanden og hans medarbejdere kan give kunderne ved køledisken, der skal skabe mersalg af hjerterne.

Slagtermester Patrick Thunbo fra MENY Vermlandsgade på Amager oplyser, at salget af grisekød fra Friland eller Friland/økologi, der med sine tre hjerter har den højest opnåelige dyrevelfærd under det statslige dyrevelfærdsmærke, i perioder udgør op mod 90 pct. af butikkens omsætning på grisekød.

Pålæg med grisekød er også kommet på hylderne mærket med Bedre Dyrevelfærd.

Ramme/boks

Kyllinger med hjerte/r

Som minimum betyder dyrevelfærdsmærket på kyllinger, at landmændene skal benytte kyllingeracer, der vokser langsommere, dyrene skal have mere plads og transporteres i kortere tid til slagtning og samtidig øges indsatsen mod trædepudesvidninger hos kyllingerne.

Hvis man gerne vil opnå to hjerter, skal kyllingerne have endnu mere plads samt berigelse af kyllingernes miljø, som fx adgang til frisk luft, grovfoder eller beskæftigelsesmateriale.

Og hvis man vil have hele tre hjerter, kræver det endnu mere plads, et attraktivt udeareal for kyllingerne samt endnu mere berigelse af kyllingernes miljø, herunder både grovfoder og beskæftigelsesmateriale til kyllingerne.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om DSK - De Samvirkende Købmænd

DSK - De Samvirkende Købmænd
DSK - De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26
2300 København S

3962 1616http://www.dsk.dk/

Vi passer godt på den danske købmand.

Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.400 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og Reitan Distribution.

I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.

Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum