Flere østeuropæiske naboer på villavejene i Sydjylland

Det er ikke kun på de sydjyske byggepladser, at der bliver snakket polsk og engelsk. Det er også muligt at støde ind i Dominic, Piotr og Natalia på gaden og til de lokale byfester. Siden 2011 har dobbelt så mange udenlandske medarbejdere fra bygge- og anlægsbranchen valgt at bosætte sig i de sydjyske byer.

Tidligere tog flere udenlandske bygge- og anlægsarbejdere over den dansk-tyske grænse, når det blev fyraften på byggepladsen. Men det mønster har ændret sig, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

Fra 2011 til 2017 er antallet af udenlandske medarbejdere, som vælger at bosætte sig i Sydjylland, steget fra 159 til 296 - en stigning på 56 procent.

Formanden for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen glæder sig over, at et liv og en hverdag i Danmark er blevet mere attraktivt for de udenlandske medarbejdere og deres familier.

- Vi har brug for deres arbejdskraft. Uden de udenlandske medarbejdere, ville sydjyske virksomheder være tvunget til at sige nej til endnu flere ordrer, end de gør i dag, siger Michael Mathiesen.

Færre tyskere og flere østeuropæere
Dansk Byggeris undersøgelse viser, at bygge- og anlægsbranchen har flere vestlige udlændinge ansat end andre brancher. På landsplan er ni ud af ti udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen fra et vestligt land. Størstedelen er fra østeuropæiske lande som Polen, Rumænien og Litauen, mens færre tyskere vælger at arbejde i Danmark.

- Der er højkonjunktur i Tyskland i de her år, og det gør det mindre attraktivt at tage en tur over grænsen for at arbejde i Danmark. Vi er dog glade for, at stadig flere østeuropæere har lyst til at komme her til og hjælpe med de fyldte ordrebøger. At de også slår sig ned her og betaler skat er en stor samfundsmæssig fordel, siger Michael Mathiesen.

En undersøgelse lavet af Tænketanken KRAKA viser, at en udenlandske medarbejder i byggeriet, der bosætter sig i Danmark, i gennemsnit bidrager med 80.000 kroner til den danske statskasse hvert år.

Tallene fra Dansk Byggeris analyse omfatter kommunerne Esbjerg, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kolding, Sønderborg, Tønder, Varde, Billund, Vejen, Vejle, Middelfart og Aabenraa.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, mm@mmsvarde.dk, 22 49 65 60,
Kommunikationsmedarbejder Stine Bo Christensen, sbc@danskbyggeri.dk, 53373701

Dansk Byggeri: Lad familievirksomheder og arvinger være i fred18.6.2019 15:30:00 CESTPressemeddelelse

Det er gift for generationsskifterne i de private virksomheder, hvis arveafgiften bliver sat markant op, sådan som de økonomiske vismænd foreslår. Det siger Dansk Byggeri, efter at vismændene i deres nye rapport argumenterer for at sætte den nuværende arveafgift på fem procent på familieejede virksomheder op til 15 procent. På forårsmødet i Det Økonomiske Råd anbefalede Dansk Byggeris direktør Lars Storr-Hansen også et højere og mere fleksibelt anlægsloft.