Coop Danmark A/S

Flere organisationer bakker op om Coops forslag om at lovgive mod synlig tobak

Del

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, DGI og DBU bakker op om Coops forslag om lovgivning mod synlig tobak i butikkerne.

Unge skal ikke fristes til at begynde at ryge, og derfor skal tobakken gemmes væk fra butikkers hylder. Det mener flere organisationer, der bakker op om Coops forslag om fælles lovgivning på området.

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, DGI og DBU vil i den kommende tid være medafsendere på en opfordring til Folketinget om at lovgive på området. Og det glæder Coops administrerende direktør, Peter Høgsted.

”Jeg er rigtig glad for, at de store sundheds- og idrætsorganisationer vil være med til at få tobakken gemt væk. Og jeg håber, at endnu flere gode kræfter vil være med”, siger Peter Høgsted.

Norge, Storbritannien og Irland har allerede indført forbud mod synlige tobaksprodukter – og resultatet er positivt. Færre børn og unge er blevet fristet. Samtidig viser en undersøgelse fra Coop Analyse, at otte ud af 10 danskere mener, at det er en god idé at gemme tobakken væk. Og målet om at skabe den første røgfri generation i 2030 deles af både regeringen og organisationerne:

”Hvis vi skal sikre en røgfri fremtid for vores børn og unge, er der brug for lovgivning. Derfor støtter vi Coops forslag om at skjule tobakken i alle butikker”, siger administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse, Jesper Fisker.

”Det er skræmmende, at 40 børn og unge begynder at ryge hver eneste dag. Og tobakken skal selvfølgelig gemmes væk i alle Danmarks butikker og kiosker. Derfor er lovgivning nødvendig”, siger Anne Kaltoft, administrerende direktør i Hjerteforeningen.

”I Danmark ryger 16 procent af en ungdomsårgang, mens det i Norge er 3 procent. Vi mener, Danmark ligesom Norge bør føre en mere restriktiv rygepolitik, og det gælder også i idrætsmiljøerne”, siger administrerende direktør i DGI, Søren Brixen.

”Fodbold skal først og fremmest handle om sporten, men vi har også en forpligtelse til at sikre de kommende generationer de bedst mulige vilkår i klubber og på fodboldbanerne. Tiltaget her er en kærkommen mulighed for at få et vigtigt emne i fokus og sikre de unges sundhed nu og i fremtiden”, siger administrerende direktør i DBU Claus Bretton-Meyer.

Coop har stillet et borgerforslag til Folketinget om at skjule tobaksprodukter – og på den måde være med til at sikre, at ingen børn og unge begynder at ryge.

Kontakter

Coop: CSR direktør Signe D. Frese, tlf.: 30 91 92 46
Kræftens Bekæmpelse: Pressevagt, tlf.: 35 25 74 00
Hjerteforeningen: Direktør Anne Kaltoft, tlf.: 60 16 12 30
DGI: Administrerende direktør Søren Brixen, tlf.: 24 63 11 15
DBU: Kommunikationschef Jakob Høyer, tlf.: 60 16 37 11

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum