If Forsikring

Flere ønsker at droppe rejseforsikringen – forsikringsselskab opfordrer til at genoverveje

Corona og Udenrigsministeriets ændrede rejsevejledninger har fået flere forsikringskunder til at opsige eller overveje at opsige deres rejseforsikring, når verden alligevel er lukket land. If Skadeforsikring maner til besindighed.
Corona og Udenrigsministeriets ændrede rejsevejledninger har fået flere forsikringskunder til at opsige eller overveje at opsige deres rejseforsikring, når verden alligevel er lukket land. Forsikringsselskab anbefaler at genoverveje beslutningen (foto: If)

Mange benytter årsskiftet til at tjekke budget og privatøkonomi for unødige abonnementer eller udgifter og starte på en frisk. Hos en del forsikringskunder springer Rejseforsikringen i øjnene som en oplagt post at sætte i bero, nu hvor verdenskortet er ’orange’ og udrejse frarådes.

Hos forsikringsselskabet If har rådgiverne dagligt samtaler med kunder om behovet for en rejseforsikring i den aktuelle situation. For en del ender drøftelserne dog med, at de vælger at beholde både rejse- og afbestillingsforsikring.

”Nogle har købt vinterferie, mens verdenskortet var gult eller tidligere da det var grønt, og de har jo afbestillingsdækning, der dækker, hvis de ikke må rejse. Det kan både være skiferien til Norge, der blev købt mens Norge stadig var gul, eller de store familieferier, som er booket før corona ramte. De kunder skal selvsagt ikke ændre på deres rejseforsikring”, siger kommunikationschef hos If Skadeforsikring, Birgitte Ringbæk.

Frygter at glemme forsikringen
Der er også kunder, der vælger at beholde deres rejseforsikring, fordi de ikke vil være afhængige af at huske på at købe en ny, når det bliver muligt at rejse.

”Mange danskere står på spring til mini-ferier og skiferier, og vi fornemmer, at det nok bliver sådan, at folk køber rejser, når et land bliver gult, og så håber man på, at det stadig er gult, når man skal af sted. Alternativt er forsikringen backup”, siger Birgitte Ringbæk.

If valgte i foråret at lukke helt ned for salget for årsrejseforsikringer med både Verden- og Europadækning. Der er efterfølgende åbnet for årsrejseforsikring med Europadækning, men salget er bremset markant.

”Vi sælger, hvis kunden efterspørger det, men kun til Europa, fordi sandsynligheden for anvendelsen er størst her”, siger Birgitte Ringbæk.

Breixit kræver rejseforsikring
Er det rejser til London og Storbritannien, man længes efter, når rejsevejledningerne ændres fra orange til gul eller grøn, så er der ekstra grund til at holde fast i rejseforsikringen.

Det blå EU-sygesikringsbevis vil ikke længere dække efter 1. januar 2021, hvis man bliver syg på en rejse til Storbritannien. Rejsende skal derfor have en privat rejseforsikring for at kunne rette krav om refusion af eventuelle udgifter for sygepleje, som man er blevet pålagt at betale. Samtlige udgifter til læge, hospitalsindlæggelse, behandling og hjemtransport vil efter 1. januar 2021 være for egen regning, hvis man ikke har en rejseforsikring.

Corona og Udenrigsministeriets ændrede rejsevejledninger har fået flere forsikringskunder til at opsige eller overveje at opsige deres rejseforsikring, når verden alligevel er lukket land. Forsikringsselskab anbefaler at genoverveje beslutningen.
Birgitte Ringbæk, kommunikationschef, If Skadeforsikring

Information om If Forsikring

If Forsikring

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.